OM SHOPPESTOPP, OPPBACKING I NÆRMILJØET OG SÅNT…

 

Meg og en god venninne av meg og en up and coming singer/songwriter-so keep your eyes and ears open for this girl!(All photos: Nina Forsberg)

I går var vi på åpningen av den nye Marc Jacobs boutiquen i Hegdehaugsveien, som ligger i nærområdet til både Frogner og Majorstua. Selv om jeg har egen butikk på Frogner, heier jeg heller på et godt naboskap som bidrar til en god og spennende by-atmosfære, fremfor å se på alle andre som kun ren konkurranse.

På enhver storbyreise i utlandet elsker jeg å traske rundt i spennende byområder, titte inn i spennende butikker, cafeer og restauranter for inspirasjon, gode shopping muligheter og kulinariske gleder. Jeg synes Oslo tidligere har vært preget av et altfor dårlig og spredt utvalg av sjarmerende town områder som kan tilby folk andre gode alternativer til de store og upersonlige kjøpesentrene, så det er hyggelig at for eksempel både Frogner og Løkka nå ser ut til å etablere mere spennende og stabile konsepter som gjør at folk trekker mer og mer til disse områdene også. Jeg håper folk ønsker å bidra aktivt til å støtte opp om å fremme nærbutikkene sine, som er med på å sette et positivt preg på miljøet og området der du bor. Apropos det, har vi flere ganger de siste årene sett kjendiser og “den vanlige mannen i gata” oppfordre til shoppestopp av miljømessige grunner. Jeg skjønner at det umiddelbart høres ut som en god ide, men konsekvensene kan bli så store at jeg håper folk fremover kan se på shoppestopp med litt andre øyne også. Når en butikk blir rammet av massiv kundesvikt rammer det veldig mange flere enn bare eierne av bedriften. Går butikken konkurs, mister også de ansatte jobben sin, staten taper inntekter på skatter og arbeidsgiveravgift, leverandørene mister en kunde som påvirker de negativt igjen også. Og går det så langt at leverandørene mister for mange kunder, går de også konkurs, som vil ramme mange fabrikker og deres ansatte igjen, som ofte har tilhold i fattigere land vi i vesten ofte importerer egen design og andre varer fra for å holde oss konkurransedyktige på pris. Ringvirkningene av at folk slutter å shoppe eller benytte seg av f.eks andre cafe- og restaurantmuligheter, kan bli så alvorlige at jeg håper folk også kan ta dette i betraktning før man vurderer en shoppestopp periode igjen.

Men miljøspørsmål er selvfølgelig kjempe viktig å debattere og en utfordring som både forhandlere og forbrukere bør bli mere bevisste på. Som innehaver av et eget klesmerke vil byMAGMALOU i takt med at ressursene tillater det få et enda større fokus på miljøvennlige og bærekraftige stoffer enn vi har hatt muligheten til foreløpig, mens jeg som privat forbruker skal bli enda flinkere på gjenbruk selv og å på gi bort overflødige plagg i skapet mitt til noen som trenger det mer enn meg selv.

Håper vi sees rundt omkring i nærområdet en dag da, og ha en riktig så god fredagskveld. (Kanskje du allerede sitter på et hyggelig lokalt sted og nyter en velfortjent helgepils eller et nydelig måltid??Good on you:)

Flere bilder fra åpningen:

Steinjo, Fam Irvoll og Patrik Syversen.

Elisabeth Carew

Jannecke Weeden

Blogger og Høyer innkjøper, Annabel Rosendahl med venninne

Supermodel, Helene Hammer, som også blir byMagMalous campaign girl ss15!!:):)

Blogger/Dj Marianne Theodorsen og Trude Thorgersen fra Epilouge.

Yme gründer, Nicolai Schaaning Larsen

Meg og Liza Stokke

Fam og Elisabeth

Street fotograf og Mon Dieu gründer, Fredrik Austad

Meg og Fam

2 kommentarer
    1. Bra skrevet om å støtte nærmiljøet! Vi har en tendens til å klage i etterkant når alt er lagt ned, men gadd aldri å støtte næringslivet i utgangspunktet. Bergen sentrum er et godt eksempel — alle handler på sentrene i utkanten, så kun kjedebutikkene rundt Torgallmenningen overlever på de få kundene som er igjen. De uavhengige og spennende butikkene og kafeene i bakgatene (der husleia er lavere) legger ned en etter en.
      http://tallgirlsfashion.no

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg