AGAINST BULLYING!!

I ettermiddag tok jeg med datteren min på det offisielle fakkeltoget mot mobbing, som Villemo Hatland tok initiativ til etter at historien om mobbeofferet Odin, som til slutt tok sitt eget liv, ble kjent. Villemo er 14 år og ble selv mobbet i mange år før hun endelig turte å si fra, og smeltet mange hjerter rundt omkring i hele Norge. Jeg håper at alle som mobber føler seg litt mindre i dag, at de også får en følelse av å kjenne seg sårbar, og kanskje endelig får øynene opp for at det de gjør ikke er noe annet en ondskap og dumhet, og viser bare total mangel på empati for andre. Skulle tro ingen som virkelig ønsker å ha det godt med seg selv, ønsker eller har det i seg å være slem mot andre. Så hva med å prøve å like deg selv litt bedre først, før du finner glede i å bryte ned andre…

Jeg er livredd for at datteren min skal oppleve å bli mobbet eller fryst ut, som sikkert kommer til å skje i en eller annen grad i løpet av livet. De aller fleste vil dessverre oppleve at de er blitt litt småertet noen ganger hvertfall , uansett om det har skjedd i barnehagen, på skolen eller på jobb. Jeg kan ikke beskytte henne mot absolutt alt og alle, selv om jeg gjerne hadde gitt høyre armen min for det. Men det jeg kan gjøre noe med er å bidra til å forebygge og forhindre at HUN blir en som erter, mobber eller er slem mot andre barn. Derfor har vi snakket endel om det i det siste, selv om hun bare er fem år…Men jeg har en følelse av at dette blir et gjentagende tema fremover:)

Selv har jeg aldri opplevd alvorlig mobbing, men jeg har kjent på å bli fryst ut og ignorert, som føles helt dritt ut rett og slett. Men jeg må innrømme at jeg har sikkert vært med på å gjøre det samme selv også, da jeg gikk på barneskolen f.eks. og vi var alltid tre venninner som rullerte på å være bestevenniner. Ikke alltid så lett for den ene som ikke fikk være bestevenninne i tospannet der det ikke var plass til alle tre, uansett om det gjaldt meg selv eller en av de to andre jentene…Men systematisk og grov mobbing er så drøyt og kan virkelig ødelegge et menneske, så håper alle, inkludert meg selv, blir flinkere til å snakke mer med barna våre om dette temaet.

Sender herved en big shout-out til alle som hver dag jobber for en nulltolleranse av mobbing i alle barnehager og på skolene! Håper dere vinner:)

Standing up against bullying with my 5 year-old! #oslo #stortinget

Fakkeltog fra Oslo S til Stortinget

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg