ELGGRYTE OG GLITREKJOLE PÅ MENYEN!

Jeg elsker middagsfester!! Hele prosessen fra man ber inn venner, planlegger menyen og drikke, til man pynter og stasher bord til ønsket anledning eller sesong og det ringer på døren og det står god stemning på “le menu”. Nå har det dessverre ikke skjedd så mange gangene de siste ni månedene, for matrelaterte sammenkomster har ikke akkurat vært på topplista mi med hypermesis i ryggsekken! Men har savnet det skikkelig, og innledet derfor høsten, 6 dager før bebissen kommer, med gode venner og “Elggryte á la Magnus” i går, der elgkjøttet var selvskutt av pappaen min. Jeg var vegetarianer i mange år, men da jeg giftet meg med en mann som er over gjennomsnittet glad i å både spise og lage mat, så jeg for meg en potenseiell stusselig felles matfremtid der vi alltid må tilberede forskjellige måltider istedenfor å kunne nyte det vi lager sammen, så de siste ti årene har jeg kun vært “selektiv vegetarianer” om man kan kalle det det, og prøver kun å styre unna masseprodusert kjøtt. Selv om jeg er en dyreelsker, var det ikke nødvendigvis bare av den grunn jeg ble vegetarianer i utgangspunktet, for jeg var egentlig ikke var så veldig glad i smaken av kjøtt heller. Men med tiden har jeg lært meg å sette pris på endel kjøtt, spesielt villt, og jeg innser rasjonellt sett at det er en del av dyrevelferden og økosystemet at noen dyr må avlives for å holde bestandene ved like, for at det bl.a skal være nok mat til de dyrene som ovelever jaktsesongen. Nå skal det sies at jeg gråt hver gang pappa kom hjem etter jakta da jeg var liten, og at jeg fikk omtrent forbud mot å være med på jakt igjen etter den ene gangen jeg ville bli med på fjellet med den intensjonen av å sabotere høstjakta, som jeg forøvrig klarte ved å løpe bort og skremme bort dyrene, da hunden vår fikk ferten av fugl, hehe! Men nå som voksen, er det ingenting som slår pappas selvskutte elg- eller rypemiddager og mannen min sine mange kulinariske kokkekunster på kjøkkenet, og jeg velger en mer personlig middagsfest hjemme anytime fremfor å gå ut på byen egentlig. Jeg glemte dessverre å ta bilder til bloggen i går, da ammetåka tydeligvis allerede har festet et grep rundt hjernen min, men elggryta var så god at jeg legger ved oppskriften under! Noen outfits-bilder i altfor mørkt lys klarte jeg dog å snappe noen få av, tihi:

Jeg har hatt ganske liten mage hele graviditeten, men de siste ukene er det blitt fart på sakene;) Gikk for en sort tettsittende stretchkjole med sølvshimmer og splitt på begge sider av bena, mine favorittpumps med ankelrem, bustete sidefletter og smokey eyes. Men på fredag bytter jeg forhåpentligvis ut glitter og stash med en sykehusskjorte og en liten bebiss i armene…God søndag, kjære lesere, og gjerne følg meg på snapchat! Er litt flinkere til å oppdatere der, enn her på bloggen for tiden, da det går så mye raskere i en litt hektisk “innspurtsperiode”! Bare søk opp “magmaloumarthe”, så sees vi der!:) Klem, Marthe

Dress//Ganni

Heels//HeleneWestbye

OPPSKRIFT ELGGRYTE (6-7 pers)!

3 kg elgkjøtt

3 ss einebær

6 stk gulrot

6-9 dl stjerneløk

3 hele hvitløk

Timiankvist

6 dl hvitvin

3 l vann

6 ss smør

6 ss hvetemel til jevning

9 ss tranebær

Salt og pepper

1.Skjær kjøttet rent for fett og slintrer. Skjær det i store terninger. Tilsett ønsket mengde salt og pepper. Hakk einebær og bland med kjøttet. Brun kjøttet i en jerngryte med olivenolje. Brun kjøttet godt på alle kanter. Legg kjøttet over i en ildfast form.

2. Skrell gulrot og del i staver, og rens stjerneløken. Hell det oppi gryta og stek sammen med kjøttet. Tilsett litt mer olje og stek videre til de har fått en fin farge.

3. Rens og plukk rosenkålblader som kokes lett i saltet vann i 30 sekunder, og skylles etterpå i kaldt vann.

4. Legg kjøttet tilbake i gryta sammen med grønnsakene, og tilsett en hel hvitløk delt opp i fedd. Knyt sammen en liten buketttimiankvist og slipp den opp i gryta. Bland godt med en tresleiv og tilsett gjerne litt mer olje. Hell i hvitvin og la det koke inn. Tilsett ca. 1 liter vann og la det koke videre og skum av fettet underveis.

5. Smelt smør og bland inn hvetemel, og la jevningen koke opp. Ta opp timiankvisten av gryta og tilsett jevningen. La dette koke videre i 10 minutter, og tilsett tranebær og smak til med salt og pepper.

6. Varm opp rosenkålbladene i en kjele med smør, og legg opp elggryta på carme tallerkener med kålbladene på toppen.

Server gjerne med tyttebær og ønsket tilbehør. Vi gikk for en juicy potetpuré med masse smør!!;)

Bon appetit!!

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg