KLEM FRA SYKESENGEN

I går feiret vi 5årsjubileumet til MagMaLou i butikken med kundekveld, gode priser og bobler-så tusen takk til alle som kom!:) Jeg, MagMaLou-jentene og et par venninner av meg fortsatte feiringen med noen flere bobler og et par drinker på F6 etterpå, og det var tipptopp stemning inntil jeg våknet i dag med fullstendig låst rygg og nakke, og minimal bevegelighet i bena. Heldigvis hadde begge barna overnattet hos mormoren og morfaren sin, for jeg ble liggende hjelpesløs i sengen i mange timer før jeg endelig klarte å røre meg akkurat nok til å kjempe meg ned i vesken som stod på gulvet ved siden av sengen og fikk ringt etter hjelp. En ambulansetur og noen røntgenbilder senere, venter jeg fremdeles på svar, men jeg kjenner at både hode og kropp begynner å bli fryktelig sliten av konstante helseutfordringer som til stadighet synes å krysse min veg…

Nå har jeg hatt endel rygg, nakke og hofteutfordringer i flere år, og forsåvidt klart å akseptere at sånn er det bare i perioder. Og jeg har virkelig forsøkt å holde både positiviteten og optimismen oppe gjennom de siste 8 årene med både borreliose, utallige spontanaborter og komplikasjoner og nå sist, ni måneder med både heavy bekkenløsning, svangerskapskvalme og oppkast 10-20 ganger daglig. Jeg finner selvfølgelig masse glede hver dag i både familie, venner og små verdifulle øyeblikk, men samtidig merker jeg at jeg også begynner å bli litt mere engstelig og redd av meg…Redd for min egen helse, men ikke minst for mine nærmeste sin også. Jeg vet ikke om dette er normalt etter man selv har gått igjennom litt tøffe tider, men jeg tror jeg har utviklet en form for genuin angst og redsel for at det skal skje noe med de jeg bryr meg aller mest om, etter å selv ha gått igjennom litt kjipe ting. Jeg er livredd bare mannen min skal hente posten omtrent, og jeg skjønner at det begynner å bli litt borderline crazy og at jeg bør vurdere å gjøre noe med dette før jeg driver både meg selv og folk rundt meg gal av min egen engstelse.

Har noen av dere kjent på slike følelser selv eller har erfaringer rundt dette, så del gjerne her i kommentarfeltet eller send meg en personlig melding. Man føler seg jo litt alene og sårbar når det gjelder noe så sensitivt som egen psyke, men min erfaring er at når man er mere åpen og ærlig om ting, så føles det samtidig også litt lettere ved at folk vét litt mer om hvordan man faktisk har det, enn å måtte putte på seg en eller annen form for maske å skjule seg bak.

Nå er jeg selvfølgelig ekstremt takknemlig over å få ha et så godt og så priveligert liv som jeg faktisk har, med en finfin og frisk familie og gode venner. Men samtidig er det litt godt å få “blåst ut” litt her på bloggen også…Sånn innimellom hverfall…;)

Masse gode tanker videre inn i natten til deg fra meg. //Marthe//

10 kommentarer
    1. uff, så leit å høre! jeg vet hva du går gjennom nå, har nemlig en del rygg og nakke problemer selv…vært gjennom utallige røngen og MR undersøkelser.. Nå er jeg en del eldre enn deg, men i det siste har jeg hatt mye helse problemer, havnet på Ullevål med hjerte problemer for litt siden, og så har det bare ballet på seg! så nå har jeg også fått angst for ting! usj, kjedelig det der, men skjønner hva du mener! jeg har blitt redd for å gå å legge meg for kvelden…og redd for å være alene…tør heller ikke reise noe sted langt av gårde..vil bare ønske deg lykke til og masse god bedring!! PS var forresten innom butikken din for en tid tilbake, og fant masse fint!! veldig hyggelige folk som jobbet der og!! håper du blir bra fort:) klem fra meg:)

    2. Fine Marthe,
      Du ER Superwoman!
      Følger deg på Snap og jeg er så imponert over hvor fantastisk du er! Du virker å ha utømmelig energi, glede og inspirasjon! Men det er klart at du også har tøffere dager. Du takler dem tilsynelatende meget bra, men det er lov å ta seg en pause/be om hjelp og selvfølgelig “klage” litt/blåse ut på bloggen.
      Du virker også så genuint empatisk for andre mennesker, husk bare at du må ta vare på deg selv og din kropp også! 🙂
      Det er skummelt med helse, og spesielt med alderen blir dette et mer fremtredende poeng. Er like gammel som deg, og kjenner mer og mer på lignende ting, men prøver med all makt å bearbeide tankene og fokusere på det positive. Det synes jeg du er så flink til. Og du og familien din er så flinke til å utnytte dagene! Men kanskje kroppen bare sier stopp innimellom for at du skal roe ned litt og gi deg selv rom for å slappe av.
      At du bekymrer deg for dem rundt du er glad i er helt naturlig, spesielt etter det du har vært igjennom, men også som småbarnsmor. Virker i alle fall som de aller fleste småbarnsmødre er litt mer bekymret en periode.
      Unner deg virkelig ikke å bli hindret av rygg, nakke og hofter, og håper du fort er på topp igjen!
      God bedring, ta vare på deg selv og nyt tid med din herlige familie! Du er SÅ nydelig!
      Klem 😀

    3. Janniche: Så utrolig koselig tilbakemelding, Janniche, og veldig hyggelig at du følger meg på snap!:) Tusen takk for alle gode ord-det setter jeg stor pris på! Stor og varm klem fra Marthe

    4. Hei.
      Har du en Mailadresse jeg kan nå deg på? Har masse likt jeg har opplevd, og vil gjerne dele litt med deg. Men helst litt mer privat.
      Klem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg