KJÆRE NYBAKTE FAR!

Tenkte å kaste inn en aldri så liten potensiell brannfakkel i dag, da jeg har skjønt at dette er et veldig omdiskutert og hot tema både på hjemmebane blant ulike par og familier, men også blant oss venninner i mellom. Hos noen har det dog ikke vært et tema i det hele tatt, av ulike grunner, og det er nettopp dét jeg ønsker å kjøre litt debatt på! Nemlig hvem skal ha ansvaret for nattevåkingen av en nyfødt baby inntil den lærer å sove natta igjennom? Er det far i huset, som må tidlig opp på jobb eller mor i mammapermisjon, som også må tidlig opp og også må på en slags jobb.

Alle dere som har barn vet hva jeg snakker om her. Det å "bare gå hjemme" med barn er ikke akkurat et slaraffenliv hvor man kan sette seg i sofaen, kaste bena på bordet og se på såpeoperaer. Spedbarn og babyer krever utrolig mye oppmerksomhet hele tiden, og det er alltid en bleie som skal skiftes, rumper som skal tørkes og munner som skal mettes. Det skal trøstes, trilles og underholdes. Når man akkurat har skiftet klær, tar det cirka null minutter til dagens forrige måltid kommer i retur, og man må bytte på nytt. Det er altså full rulle absolutt hele dagen, og er man så heldig at babyen kan sove litt uten å faktisk være på trilletur, er det jo alltids noe som brenner på dass i forhold til husarbeid. Melkeflasker som hoper seg opp, tjue nye bodyer som må vaskes og gulv og bordplater som må skures før sticky grøtrester klistrer seg fast for evig tid!

Å være hjemme i barselpermisjon er en luksus vi har i Norge sammenlignet med mange andre land, og vi er kjempe heldige som har muligheten til tilbringe nesten hele det første året tett sammen det det nye barnet vårt! Men ingen er innvilget "natt-permisjon" dessverre, og det vanlige virker å være at mor tar hele nattevåkingen alene siden far skal på jobb!

Men er det ikke naturlig at dette likestilles lurer jeg på? For å være helt ærlig er jeg mye mindre trøtt og sliten av å være på vanlig jobb en dag, enn å være hjemme med barn. På jobb kan man ta noen pusterom, finne noen minutters egentid, gjerne spise en god lunsj og få påfyll av impulser fra andre mennesker. Med en liten baby har jeg mange historier fra både meg selv og venninner som føler de ikke omtrent får gått på do alene eller dusjet en gang de første månedene, og man har en baby som er kronisk klistret til puppen døgnet rundt som faktisk krever ganske mye av både fysisk og psykisk energi fra mor sin side. Man går rundt og pludrer babyspråk hele dagen, og har man et barn som sliter med å finne roen, er det ikke bare bare å komme seg ut og treffe andre mennesker heller.

Misforstå meg riktig, jeg kunne ikke vært mere takknemlig for å få lov til å oppleve å tilbringe 100 % mamma-tid med to av de menneskene som betyr aller aller mest for meg i hele verden. Men samtidig må det være lov å stikke fingeren i jorda, og si at uansett hvor mye vi elsker barna våre, er det bare naivt å ikke ville innse at det også er litt krevende og til tider frustrerende om babyen for eksempel gråter mye og/eller sover lite. Når jeg snakker med andre venner og bekjente i mammaperm tar jeg meg selv i å bli forundret over hvor ofte mor ofte ender opp med eneansvaret, både på dagtid OG på natten. Også lurer mannen på hvor det er blitt av intim-tiden? Vel, kjære nybakte far, veien til mors hjerte (og steder lengre ned på kroppen også), blir muligens litt lettere tilgjengelig om man tilbyr seg å hjelpe til litt på natten i det minste, og la mor få noen ekstra minutter (kanskje til og med noen timer for seg selv) for å hente seg litt inn, så hun også kan gi energi (eller andre ting) til andre (deg!!;) enn kun bare babyen!;)

Just Throwing It Out There…

//Marthe

Hun til venstre er uthvilt og fått hjelp til nattevåking, mens hun til høyre har sovet kun 3 timer…Hvem tror du er greiest å ha med å gjøre, hehe!

(Bilder fra snapchatten min:magmaloumarthe)

Kjenner du deg selv igjen, eller vet om andre som kanskje gjør det, så gjerne del innlegget:)

80 kommentarer
    1. Visste ikke at man fikk leppestift av å sove hele natten..
      Ei heller resten av sminken.
      Dette må være en godt skjult hemmelighet.
      Hva med å vise bilde av far som har vært våken en hel natt, og så må jobbe på en ordentlig jobb, for å tjene penger til å forsørge familien sin, kontra en far som er utvhilt til sin jobb, og som er sikker på å beholde sin jobb fordi han utfører den bra?
      Makan til trangsynt.

    2. Er enig med deg!
      Siden man er to om å lage et barn, skal man også være to om å passe på et barn:) Det skal ikke store forskjellene til for at mor får litt tid for seg selv! Skader ikke at far tar barnet en natt hvis han har fri dagen etterpå slik at mor får sove uttpå!

    3. Latterlig: Oisann, noen som kjente på et ømt punkt her, eller som må få utløp for frustrasjon ref. “Veien til en mors hjerte( og andre deler av kroppen) her?? Som svar ber jeg deg lese innlegget på nytt, og kontrer med at jeg ikke er sikker på hvem som er den trangsynte her…
      For ordens skyld: finnes ikke noe make-up på de to nederste bildene, bare bustesveis og et sinnsykt bra snap-filter!
      Mvh Marthe

    4. Her handler det vel også om å støtte hverandre og stille opp når det er behov for det. Da mener jeg at man må kunne dele litt på det – det er ikke gunstig med en utslitt mor eller far. Og det er ikke gunstig at far er utslitt før han drar på jobb, ei heller at mor som er hjemme er utslitt. Å være hjemme med barn innebærer å kunne ha overskudd til å ta seg av og se barnets behov, og er mor utslitt pga for lite søvn – så vil det naturligvis bli vanskelig å være tilstede for barnet på en god nok måte – tenker jeg. Og det er viktig for barnet at mor er uthvilt og kan ta seg av barnet på en god måte.
      Det er også viktig at far er uthvilt og kan gjøre en god jobb på jobben sin.
      Det å ta seg av barnet bringer ikke penger hjem i kassen, kan man si. Men her synes jeg det blir vanskelig å si at det ene er bedre enn det andre. Her handler det om å kunne være rause med hverandre og se hverandres behov. Småbarnsperioden innebærer at man er litt mer slitne enn ellers, men ikke at den ene skal være utslitt. Så derfor må begge i denne perioden godta at man er litt slitne – og være flinke til å gi hverandre rom for nødvendig hvile.
      Det er ikke slik at den ene gjør en viktigere jobb enn den andre – jeg ser på det slik at alt henger sammen, som familie og småbarnsforeldre så hjelper vi hverandre. Og det betyr at far noen ganger må la mor hvile litt på morgenen av og til, selv om han må på jobb. Og omvendt.

    5. Anonym: Alle må få gjøre sine egne valg innenfor et parforhold, og alt er jo innafor, så lenge begge er samkjørte og enige.(Mente dog aldri at mannen skal ta over hele nattevåkinga hver natt og hver gang babyen våkner, bare bidra litt ekstra om mor også er sliten) Mitt poeng er bare å nyansere bildet på nattevåking kontra det å dra på en vanlig jobb og det å “bare være hjemme”, samt å gi et hyggelig tips til far hvordan han kan bidra til et Happy Life med en mere Happy Wife;) Stor klem, Marthe

    6. Helt rett! Slikt har vi det hjemme, her tar vi annen hver våking og om mannen vi ha en liiiten mulighet for litt “hygge” ila dagen er han pent nødt til å stå opp en time tidligere før jobb slik at jeg får dusjet og fått mine “5” min alene. Gud så deilig det er å ha kroppen for seg selv en liten stund. I tillegg har vi hver sin dag i helga til “å sove ut” og det er ekstra digg.
      Ler meg skakk over de som mener slikt er tull og tøys, kanskje de har hatt disse unormale babyene som bare er å legge ned og sover 3 timer og ikke de med kolikk og trenger 100% kroppskontakt 24/7.

    7. Som helt nybakt mamma er det godt å lese at det ikke bare er her hjemme man opplever at mannen er fredet fordi han skal på jobb dagen etter og kan dermed ikke bistå i mye når han kommer hjem eller om natta.
      Og ja jeg elsker hvert eneste sekund men kunne vært litt hyggelig med fem minutter så man får gått på toalettet eller stelt meg litt uten å ha en liten mamma dalt på armen og puppen hengende ut.

    8. Jeg er så enig!! Her fikk vi tvillinger, og jeg var allikevel alene hver dag og hver natt. Inklusive helg. For far ble jo sliten av å jobbe må vite. Så nå er han singel, og jeg akkurat like sliten, men mye lykkeligere.

    9. Hva pokker? Noen skriver hva som helst for å bli lagt merke til? Hva med pappa-permisjon? Hvor far er hjemme fra jobb?? Han sliter da med ungen både på dagen og på natta(Mor skal jo på jobb) Tror ikke jeg har lest noe som stereotyper kvinner og gjør de til “hold deg på kjøkkenet og soverommet” typer.

    10. Hos mine foreldre var det faktisk min far (i en krevende fulltidsjobb) som tok alle nattevaktene med meg og mine to søsken. Dette fordi han sovnet igjen omtrent så fort han la hodet på puta, mens mamma gjerne ikke klarte å sove igjen etterpå. De var dessuten enige – da som nå – om at den som hadde den største børen var den som gikk hjemme. De har for øvrig vært lykkelig gift i 30 år !
      Det ligger mye undervurdert luksus å kunne gå ut døra og dra på jobb mens partneren tar seg av kaoset hjemme. I inntektsgivende arbeid ligger det mye identitet, stolthet, viktig sosialt påfyll og mulighet til selvrealisering. Dette gir energi. Det er en grunn til at mange faktisk sitter en ekstra time på jobb før de kommer hjem til bæsjebleier og ungeskrik (eller lekser og kjøring til fritidsaktiviteter for den saks skyld).
      Alle par er forskjellige. Jeg tror det er viktig å ikke tenke så mye på hva andre gjør, og ikke la seg styre av kjønnsroller, men å finne praktiske og gode løsninger som fungerer for ens egen familie.
      It takes two to tango. Jeg tror de aller fleste par er enige om at arbeidsoppgaver skal deles. Problemet(som blogg-forfatter skriver om) oppstår gjerne når man skal finne ut av hvilke “byrder” som er tyngst. For det er veldig lett å undervurdere partnerens arbeidsoppgaver som mindre tyngende enn sine egne. Det gjør det ikke noe lettere når foreldreperm for ofte nedvurderes til klisjeen trilletur, dulling og kafébesøk.

    11. Christina: Jeg mente absolutt ikke at man skal forvente at mannen skal ta over hele nattevåkingen, men gjerne bidra litt ekstra om mor er sliten, selv om vi selvfølgelig elsker hvert sekund med barna våre:) Ønsker deg en nydelig mammaperm videre med nydelige barn, og en liten velfortjent 5minutter her og der! Stor klem, Marthe

    12. Nei, jeg følte meg faktisk ikke bittelitt truffet engang. Jeg sitter og diskuterer temaet med min bedre halvdel her, og vi lurer begge på hvor du får dine meninger fra?
      Mannen skal altså jobbe og tjene penger, samtidig som han skal ta seg av barn på natten, fordi mor skal sove godt?
      Hva gjør mor på dagtid da mens barnet sover?
      Det høres for meg ut som du har litt for mye tid på dagen til å prate med venninnene dine, mens din mann er på jobb.
      Og at du drar inn sex, ja, trenger ikke noe kommentar det vel? Sex skal være gjensidig, og ikke en belønning av noe slag.
      Men jeg skulle gjerne sett at du måtte opp på nettene, og så på jobb når pappa har permisjon.
      Du skjønner det, det finnes ett par jobber her i verden hvor man må være opplagt. Eller ville du tenkt at det var greit at fødelegen din hadde vært våken i 36 timer i strekk, fordi kona trengte å slappe av litt, mens du ligger på sykehuset og skal ha keisersnitt?
      Nei, når far jobber, så er faktisk jobben viktigere enn at du får drikke kaffe med dine venninner.
      At dere kvinner tror at ALT i hele verden handler om dere og barnet, er ikke noe nytt.
      Men å forvente at mannen først skal gå på jobb og tjene penger, for så å komme hjem å hjelpe til med husarbeid, og barn, for så å ta barnet på natta, og gjøre det samme neste dag.
      Stakkars mannen din, og ektemennene til dere kvinner i kommentarfeltet her.
      Barn er forresten ikke en jobb, men et privilegium.

    13. Lizbeth Osnes: Takk for det! Var kanskje litt provoserende for noen ser jeg, men meningen var bare å nyansere bildet på at mange jenter i perm hadde satt veldig stor pris på pittelitt hjelp innimellom-på et generelt grunnlag! Heldigvis er det mange flinke superpappaer der ute, blandt annet min egen, som er kjempeflinke til å både være på jobb og finne litt ekstra energi for å gjøre det “lille ekstra” som kan gjøre begges hverdager litt enklere-og gladere:) Stor klem, Marthe

    14. Arne And: Vil gjerne og absolutt understreke at jeg selvfølgelig mener at mor skal gjøre det samme for far når han er i permisjon! Ellers skjønte jeg ikke hva du mente med den siste setningen, og føler heller ikke dette er å skrive “hva som helst for å bli lagt merke til”, men et tema som er viktig for alle foreldrepar å finne gode løsninger på, for å gjøre hverdagen litt gladere og enklere for alle parter. Ønsker deg en god dag forøvrig! //Marthe

    15. I og med at ingen andre i dette kommentarfeltet er enige med deg, “Latterlig”, så er det vel heller du som er litt på jordet og har en i overkant mannssjåvinistisk innstilling?
      Nå påstår ikke Marthe at mannen/den som er på jobb skal være våken hele natten, hver natt, men at man skal dele på ansvaret for privilegiumet man SAMMEN har satt til verden.
      Ikke for at den hjemmeværendre skal ha kaffeslaberas med venninner tre timer per dag, men at hun eller han, gud forby, skal kunne få en ekstra time med søvn og rett og slett få overskudd til å kunne ta seg av privilegiumet sitt hele dagen. Nå vet ikke jeg hva slags barn du har, men jeg kan love deg det at ikke alle barn sover/sover lett hver dag, og om barnet sover betyr ikke det automatisk at man kan slenge seg ned på sofaen, da det er en del andre ting som må ordnes…
      Jeg sier heller stakkars deg som har en så tradisjonell innstilling. Skal ikke anta at du er mann, men du har en veldig mannssjåvinistisk innstilling. Selvfølgelig er det forskjell på om man skal foreta en 10-timers operasjon som kirurg eller sitte bak en pult i åtte timer, men igjen, da fordeler man ansvaret/kosetiden med privilegiumet sitt ut i fra dette.
      Ha en flott dag i vårt herlige, “likestilte” samfunn!

    16. Problemet er at kvinnen tror hun har giftet seg med sin egen tøffel av en far, hun tror hun er sjef og kan sette kriteriene i forholdet.
      Kvinnen mener (helt uten skam) at hun er interiørdesigner, at hun eier huset, at hun bestemmer når det skal vaskes og hvor, når søppla skal taes ut, når det er leggetid, hvor saker og ting skal oppbevares, hvem som skal ha hvilket rom, når badet må fornyes, hvilke program som skal vises på TVn, hvilke innbydelser man sier ja/nei til, hvor en skal på ferie, hvem som skal disponere skapplass og hvor mye, hvem som skal betale regningene, hvilken matrett som skal serveres, hvilke fritidsyssler mannen kan ha og hvor mye tid han kan bruke på det.
      Nei, menn gift dere aldri.

    17. Helt ærlig så har jeg ikke lest bloggen din!
      Men må si dette var litt av et blogg innlegg, du har nå fått deg en ny følger 😉
      Likte veldig at du er ærlig! Og det bilde helt nede var ganske bra!
      Ville bare si stå på videre! Heier på deg 🙂

    18. Begynner å lure på om det er “farmen-andreas” som står bak kommentarene fra “latterlig” over her. Haha. På tide og komme med inn i årstallet vi lever i nå – ikke for 80 år siden. Håper du aldri får barn og smitter arrogansen og selvopptattheten din over på dem. Jeg ville heller jobbet enn å vært på perm.

    19. Latterlig: For ordens skyld mener jeg selvfølgelig, som jeg også svarte en annen mannlig kommentar, at mor bør gjøre det samme for far når han er i permisjon. Jeg mente heller ikke at fedre skal ta over hele nattevåkingen når dere skal på jobb, men et vennlig, og delvis litt humoristisk ment (som kanskje ikke kom godt nok frem i innlegget), et lite tips på hvor lite som skal til for å hjelpe hverandre til en gladere hverdag. Dessuten er selvfølgelig alle forhold ulike, såvel som hvor krevende jobb hver enkelt har som også må tas hensyn til. Så alle må “løse” dette på sin egen måte, og ingenting er bedre enn om du og din fru er helt enige her:) Om du leste innlegget litt mer nøyaktig var poenget mitt at mange er heldige, inkludert meg selv, og kan nyte mammaperm med barn og innimellom eller ofte ha tid til hyggelige møter med andre venninner , men dette var ment som et generelt innlegg på at noen mødre får en litt tøff start og blir veldig takknemlige for litt ekstra hjelp og støtte fra partner. Dessuten er vi forøvrig enige om at barn ikke er en jobb, men et privilegium! Med ønske om en fin kveld til dere begge…//Marthe

    20. Anonym: Skulle ønske jeg kunne svare deg med en stor hjerte-emoji, men går dessverre ikke i dette programmet! Så heldig du er med tvillinger, men sikkert litt tøft også, så veldig hyggelig å høre at du er lykkelig!! Det fortjener du! Gode ønsker fra meg

    21. Mari:
      Så fine og forbilledlig dine foreldre høres ut som! De gjorde det som var mest riktig for de, og gjorde begge lykkelige! Ingenting er vel bedre enn dét! Hurra for 30 år sammen, og lykkelige 3 barn som resultat! Stor klem fra Marthe

    22. Ole Brum: Vel, føler du drar denne diskusjonen litt lengre enn det som faktisk var tema, og men beklager sterkt på dine vegne at du tydeligvis har valgt deg en kvinne, som helt uten skam, helt klart har hatt egne meninger. Om du leter langt om lenge, kan det hende du er så heldig og finner deg en, som mer beleilig for deg, vet å legge mere lokk på seg. Lykke til med dét! Mvh Marthe

    23. Hm, syns kanskje det privilegiet det er å få være hjemme i lønnet mammapermisjon, nettopp betyr er at man skal være hjemme med babyen sin, det er det som er jobben. Ja, såklart man blir sliten og trøtt, men en baby sover gjerne også på dagtid, hva med å slenge seg nedpå samtidig? Den av partene som er i jobb utenfor hjemmet, må være den som får sove på natta, men den parten kan jo ta sin tørn i helgene for eksempel? Mener nå jeg, så skyt i vei! 😉

    24. Marie: Hehe, og tusen takk for dét, tydeligvis et litt sårt tema for noen her, men var ment litt humoristisk og satt på spissen;) Kult at du vil følge videre! Ønsker deg en nydelig vårkveld! Klem, Marthe

    25. Anonym: Det er heldigvis ytringsfrihet i Norge, og jeg velkommer alle kommentarer her, og tar meg ikke nær av om ikke alle deler mine synspunkter. Forøvrig elsker jeg selv BÅDE å jobbe OG å være i perm!:):) Klem, Marthe

    26. Mulig det sporet litt av, men det er en rød tråd i det hele, bloggen din er bare en bit av tråden.
      Kvinnene blir nå oppdratt til å gjøre null og niks fra de er født, de er jo prinsesser og far/bestefars gullunge som aldri i sitt liv må stilles krav til eller nektes noe som helst, trenger sove litt lengre selvsagt må hun ha skjønnhetsøvn, iPhone ja selvsagt, hvorfor? Fordi hun er så viktig person, en prinsesse som snart skal bli dronning som ikke skal yte noe som helst.
      Jeg har tuppet mer en en kvinne ut av mitt hus. Aldri, aldri gi dem en ny sjanse, forandringen er falsk og vil ikke vedvare, sann mine ord.
      Det er nok kvinner som ønsker å gifte seg, det er ikke problemet. Spørsmålet er hvorfor skal jeg finne meg en?
      Alle menn (kvinner også) still dere selv dette spørsmålet, er forholdet en belastning eller en berikelse? Svar ærlig og handle deretter før dere sitter i saksa.
      Du sitter i saksa når oppløsning av forholdet er en større belastning en din daglige belastning (daglig belastning definerer jeg som at du over tid går i minus energi i forhold til å være singel), merk dere ordet belastning.
      Belastning er noe som folk ikke skal oppleve i et forhold, hverken kvinner eller menn.

    27. Mor får betalt for å stå opp om natten. far får ikke. Far må være våken på jobben. Mor kan sove litt på formiddagen.

    28. Veldig bra tema du tar opp Marthe, og den er høyst relevant. Jeg er selv nybakt pappa og jeg har diskutert akkurat dette temaet med mange av mine eldre kvinnelige kollegaer som har vært gjennom småbarnstida.
      La meg først si at jeg er ganske enig med mye av det du sier. Det er krevende å være mamma, det er krevende å stå opp mange ganger om kvelden for å amme, skifte bleier osv. Mye av oppvåkningen om kvelden i en lang periode går rett og slett på amming (hvis man gjør det og ikke pumper). Det pappaen kan bidra med da er å stå opp og massere noen skuldre og evt gi moralsk støtte. Det er ikke mye å forvente av en far. Har man lagt opp til pumping eller morsmelk erstatning, ja der ser jeg en mulighet for far til å aktivt bidra med noe nyttig om kvelden og det kan gå helt fint, og jeg kjenner flere som fordeler arbeidsmengden slikt.
      Hvis far ikke står opp for å gjøre noe da må jeg anta at mor fullammer. Og det krever sitt, og all respekt til mor. Men iforhold til energi så kan man ikke få alt. husk at ja mor bruker mye energi på barnet og skal kunne har overskudd til å ta vare på den. Og da må mor være flink til å hente inn overskudd når man kan, sov mens barnet sover, planlegg måltider sånn at du har litt å hente av energi raskt når du trenger det. Men far trenger også overskudd. Hadde jeg våknet 3 ganger hver kveld og så måtte på jobb og må prestere på møter, rådgivning etc i møte med andre mennesker så tror nok jeg hadde vært sliten, og ja mor er nok enda mer sliten på samme tid.
      Jeg kan ikke ta meg en liten powernap på jobb, kan ikke ta meg en rask dusj, og vil da heller ikke har overskudd til å sitte og jatte med kollegaer når jeg går på sparebluss hvis jeg har sovet avbrutt 3-4 ganger hver kveld i ukesvis.
      Men jeg står ikke opp om kvelden fordi går jeg på sparebluss så synker mitt overskudd til at dagen ser sånn ut:
      Når jeg kommer hjem gleder jeg meg masse til å møte smilende ansikt på begge de to som betyr mest i verden og dem jeg skal ta vare på. Før jeg kommer hjem så har jeg trålet meg gjennom rushet, inn på Mega for å handle middag, frokost, tannpast, sjampo, bleier og div andre baby artikler, og noe god snacks til mamma som fortjener å finne litt energimat plutselig i en skuff neste dag når hun trenger det mest.
      Jeg kommer inn døra, og har et genuint ønske om å skifte bleie for det er kvalitetstida jeg har godt glipp av og nå er det kanskje noen få timer før leggetid.
      Jeg skifter bleie og så begynner jeg å sette på plass dagens matinnkjøp, passer på at vi har et godt lager med babyartikler på badet og begynner å lage middag. Jeg rydder opp, tar ut søppla, passer på at bleiebøtta har nok refillposer og så lager underholder baby mens mor spiser og kan få seg noen alene minutter og dusje også. Er det vask av klær så gjør jeg det. Alt dette med et smil og man får unna ting. Fra jobb 1 til jobb 2 uten problemer.
      Rinse repeat neste dag. Med naturlige variasjoner.
      Tilbake til blogginnlegget ditt. Hvis det faktisk “brenner på dass” iforhold til husarbeid da lurer jeg virkelig på 2 ting: 1. Hva i all verden brenner så fært i kategorien husarbeid, 2. hvorfor har ikke pappa sett at det brenner eller du gjort han oppmerksom på det. Jeg er en menn og dette sier jeg.
      Jeg leser ingen steder om hva mannen din ellers gjør mellom komme hjem fra jobb og til baby og mor legger seg. Hvis tilfellet ditt er at pappaen kommer hjem til dekket bord og setter bena på bordet og kanskje skifter en bleie og ellers ser litt netflix og ikke løfter en finger på husarbeidet, ja da er jeg helt enig med deg, HAN BURDE STÅ OPP OM KVELDEN fordi da har han overskudd i fleng. Med mindre han er skutt etter å ha trent eller spillt fotball med gutta.
      For de som opplever at de har en fyr som ikke gjør mye av det her, så må dere ta en liten prat for dette burde man forvente. Men ikke forvent supermann, han kan gjøre veldig mye men ikke alt.
      Kort sagt, jeg er veldig enig med deg hvis du mener pappaen må gjøre mer på hjemmefronten, men jeg tror man må tenke på hva som er mest matnyttig og effektiv i hverdagen, og heller ha litt variasjoner når det virkelig står på. Men hvis du mener at motivasjonen til pappa for å kunne hjelpe på hjemmefronten og/eller stå opp om kvelden er at mor vil har overskudd til å være intim med han, så er jeg veldig uenig. Å bidra på hjemmefronten burde være helt naturlig. For meg så blir det litt som du sier at å ikke ha energi til å være intim er den eneste måten å få far til å gjøre mer på hjemmefronten og stå opp om kvelden.
      Til alle pappaer der ute: Dere må SE at mor er sliten, dere må yte litt mer, og dere må legge til rette sånn at morgenen og dagen til mor er litt lettere. Rydd huset, vask badet, og handle mat. Men mor, det er ikke uten grunn far har overskudd til dette. Og tro meg, whar han sovet en hel kveld avbrutt så har han det..

    29. Veldig bra innlegg. 🙂 det er jo ikke snakk om å være urimelig her, eller om å gjøre å vinne en diskusjon om hvem som har det mest slitsomt, men å dele på ansvaret og de tøffe takene når man får barn. Her fikk vi tvillinger, men delte som regel natta i to”vakter” den ene av oss hadde ansvar for nattevåk mellom 9-2 og den andre mellom 2-7. Uansett hvordan dagen etter var,med jobb, barnepass, skole, helg eller hverdag. Da fikk begge i det minste 5 timers søvn hver med ørepropper! Man må rett og slett hjelpe hverandre og unne hverandre søvn og hvile.

    30. Jeg har aldri satt mer pris på min bedre halvdel, enn de første 5 mnd med vår nyfødte sønn som slet med kolikk fra første dag! Alle er forskjellig og ja, det er et privilegium å få kose seg med babyen i så mange måneder, men ikke alle har mulighet til å legge seg nedpå når babyen sover. Noen sover nemlig ikke 😉 takk til alle herlig pappaer som uten å nøle tar en skrikende baby dag eller natt :)))

    31. Ole Brum: Jeg føler du har enn mere “rød tråd” i dine kommentarer, enn jeg hadde i mitt innlegg. Men vi får si oss enig om å være uenige, så får du ha en fin kveld videre//Marthe

    32. Dette er vel strengt tatt en individuell sak?
      En sånn “husets fire vegger” avgjørelse uten fasit.

    33. Så enig! Min samboer jobber skift, så han kan være borte i 4 dager i strekk. Jeg har en utrolig snill gutt på snart 4 mnd, men når samboeren kommer hjem, er det utrolig deilig at jeg kan få sove en hel natt igjennom og kanskje noen timer ekstra på morgenen. Bare det å få fullført husarbeidet uten flere avbrytelser en gang i blant, det er utrolig deilig! 😀
      Høres ut som du traff noen svake sjeler her..

    34. Jeg er ikke enig med deg.. Mor kan godt sove litt på dagtid sammen med babyen, det gjorde jeg. Så får man heller ha 40 bodyer i stedet for 20, sånn at man ikke må vaske klær hele tiden. Oppvasken tåler å stå der til far kommer hjem fra jobb og kan ta den, og det samme med støvsugeren. Min mann hadde ingen våkenetter så lenge jeg ammet, jeg måtte jo uansett opp for å amme. Jeg ammet på natten til barnet vårt var 7 mnd, og da jeg sluttet med nattamming tok han noen netter med svært lite søvn. Men det var ikke urettferdig, jeg kunne sove litt på dagen.
      Har man et barn med f.eks. kolikk blir jo selvsagt alt annerledes.

    35. Bidrar så mye jeg kan. Dropper avtaler og fritidsaktiviteter for å hjelpe hjemme når det trengs, men blir ikke mer kos av den grunn, heller mindre:)

    36. Ingen sminke? HAHAHAHA! Mulig du har mindre enn vanlig,men ingen sminke er ren løgn.Folk er ikke blinde vesla…god bedring

    37. Her har jeg begynt i jobb igjen etter permisjon, men det er jeg som sover med minsten og er også våken med han om natten, selv om jeg skal på jobb. Misforstå meg rett, min mann gjør mer enn de fleste menn, men nattevåk er ikke helt tingen for han. Jeg blir sliten av det, men er også vant til det 🙂

    38. Er det naturlig å likestilles? Er jeg utrustet med pupper? Nei, det er jeg ikke. Hvem våkner lettest? Kvinnen! Det er et faktum at dere kvinner våkner lettere når et barn skriker. Det er overhode ikke naturlig for en mann å ta seg ungen mitt på kvelden. Dessuten ser du Marthe overraskende kvikk ut. Jeg hadde sett ut som zombie med mørke ringer rundt øynene. Jeg synes det er bedre å døgnet enn å sove tre timer.
      Kan fint ta av meg ungen etter jobb, men nattesøvnen må jeg ha. Gjennomsnittlig så jobber familiefaren her i landet mer en kvinnen da er jobb og oppgaver i hjemmet regnet sammen. Ikke det at jeg tror at norske menn får mer sex enn andre menn i verden av den grunn.

    39. Dan: Takk for kommentaren din! Jeg ser at jeg har bommet litt i forhold til at det kan se ut som om jeg snakker om meg selv og mitt privatliv. Innlegget var ment som en generell betraktning om et tema mange snakker om, men tydeligvis ikke høyt nok om. Personlig er jeg kjempeheldig med både en baby som er soveglad og en mann og ellers familie som ikke kunne vært mere støttende og hjelpsom, så innlegget var i utgangspunktet ment som et litt tøysete “satt-på-spissen”-innlegg på vegne av et tema som ofte dukker opp. Forøvrig høres det ut som du velfortjent scorer masse pappa-poeng hos kona di, som også er essensen i det hele. Folk er forskjellige, har ulike jobber og også samliv. Og det viktigste er jo bare å gjøre så godt man kan for å hjelpe hverandre, enten den ene eller den andre veien, og gjøre hverandre glade. Og det høres ut som dere har funnet:) Ha en fin dag//Marthe

    40. Stian: Enig i at det viktigste er at alle par må finne en løsning som funker for seg, og gjerne kun innenfor husets fire vegger om det er dét man ønsker.//Marthe

    41. Frank: Ok, da sier vi det sånn, Frode Jensen 2000. Kunne ikke brydd meg mindre om du “tror” meg eller ikke, var det Frank eller Frode igjen?? Can’t remember, and honestly couldn’t give more damn ab what u think//Marthe

    42. Conny Helén Oldernes: Men så lenge dere er enige og happy, er jo dét helt topp! Alle må gjøre det som individuelt funker best for de, og høres ut som dere er der:) Klem, Marthe

    43. Jacob: Hmm, velger å avstå fra å svare deg, Jacob, i fare for å utløse en drøy og meningsløs meningsutveklsling som ikke kommer til å være til nytte for noen. //Marthe

    44. Tja, som du skriver, munner skal mettes, tror du mannen kan mette munner om han sover på jobb 😉 å være hjemme er forresten ikke et yrke, bare en nødvendighet i en kort periode. Fortsett heller med det du gjør, og anstreng deg ytterligere i denne korte perioden i livet ditt for å tilfredstille mannen din, som jobber hver dag for å betale huset, og maten du spiser. mvh

    45. Hvis begge er i jobb er det greit att også far trår til litt. Men så lenge mor går i barsel får hun fint takkle nettene også, så sant ikke faren absolutt vil hjelpe til og ta ungen om natta. Husarbeidet er ikke nødvendig i å tas der og da, ingen barn dør av bittelitt støv og møkk, det heller styrker immunforsvaret. Og de aller fleste har vaskemaskin i dag, som de fint kan sette på. og la gå mens en ungen og en selv sover noen minutter. Åssen skulle du og flere med deg klart dere før i tiden, når faren kanskje hadde jobb langt unna eller dro før sola sto opp. Ikke hadde de vaskemaskin heller og ikke alle hadde innlagt vann. Min bestemor hadde mange små hun og var aldri snakk der i gården om att bestefar måtte trå til. Hvorfor er kvinner i dag blitt så pinglete i forhold. Greit att mye er likestilt, men så lenge faren er i jobb og moren går hjemme så får det også være lov for faren å få den søvnen han trenger. Ja vet små babyer krever mye, men det kan en sjåførjobb eller legejobb gjøre også, jeg vil ikke ha en lege som er trøtt fordi han måtte gå oppe hele natta med ungen bare slik att mor skulle få sove, da får det byttes på når helga kommer. Dessuten det nederste bildet ditt er ikke sminkefritt, ingen har så fyldige øyevipper med mørk tynn kant under.

    46. He, he; morsomme kommentarer her – du traff tydeligvis noen svake punkter…og menn;) Hett tema, med mange meninger, tydeligvis. Selvfølgelig er barna det mest dyrebare man har – og derfor også det som gjør en mest sliten; man gjør alt for de! Er man to om ansvaret, og kan hjelpe hverandre slik at man evner å gjøre sitt beste er det uten tvil det beste for både barn og foreldre! En utslitt mor/far klarer ikke å være fullt tilstede for noen.

    47. Elin: Sannelig får jeg passet mitt påskrevet her! Men takk for gode råd om hvordan dette skal gjøres, nå vil alt bli mye enklere fremover for alle småbarnsmødre som leser kommentaren din gitt. Og jo, man kan ha så fyldige vipper om man bruker extensions. Om du tror meg eller ikke mister jeg ikke akkurat nattesøvnen av. Ønsker deg forøvrig en god helg//Marthe

    48. Inebratt: Det var jo ment litt satt på spissen, generelt og humoristisk, men noen er visst litt mer hårsåre enn andre her gitt;) Hovedpoenget mitt er selvfølgelig at alle småbarnsforeldre sammen kommer frem til løsninger som gjør begge mest mulig glade og fornøyde. Hvem som gjør hva spiller egentlig ikke så stor rolle, så lenge man er enige om samspillet:) God helg til deg! Klem, Marthe

    49. Hei
      Har akkurat avsluttet mamma permisjonen min og har hatt min datter hver natt hele perioden. Så lenge hun har fått pupp og sovnet på den (og jeg har også sovnet med henne på puppen) så har det gått ganske fint. Men skjønner at det er annerledes om barnet ikke hadde sovnet igjen på nettene. Men da tror jeg min mann ville argumentert likevel at jeg kunne sovet på dagen da babyen sover. Noe jeg mener er riktig (selvom jeg sliter med å sove på dagen, men er man trøtt nok så kanskje). Nå har han pappaperm og han har ungen vår som er våken flere ganger per natt og han må gå opp og dysse henne i søvn.. Han forventer null hjelp fra meg nå,siden han kan hvile mer hjemme i allefall sammenlignet med jobbene våres. Jeg personlig synes det har vært mye mindre slitsomt å være hjemme med barn enn på hektisk jobb. Men forstår som sagt at om ungen hadde vært veldig aktiv om nettene at det hadde vært annerledes. Mannen spurte faktisk om å få legge seg i blandt på ettermiddagene når jeg kommer hjem fra jobb.. Men da er jo jeg sliten etter jobb; og vi har 2 barn. Tenker heller at man da må legge seg litt tidligere? PS. Vi har delt 50-50 på levering og henting i barnehagen og det gjør vi nå også i pappaperm.
      Hilsen 2barnsmor

    50. Anonym: Alle har forskjellige liv, jobber og samliv, men det viktigste er jo at man gjør noe som funker for begge! Høres ut som dere er der begge to, så tommel opp:) Klem, Marthe

    51. Så lenge barna har fått mat på natta (både pupp og flaske) har jeg som mor gitt dette siden jeg kunne _ta det rolig_ hjemme på dagtid. MEN min mann sovner på sekundet (mens jeg bruker MYE lenger tid) og han har derfor tatt nattevåk utover mating på begge ungene. Og de siste par årene har han hver morgen stått opp med yngste som er mer morgenfugl enn eldste noen gang var, så jeg får sove fordi nettene som oftest har for få timer grunnet mine søvnproblemer…. Jeg er heldig, ikke fordi jeg får sove om natt og morgen, men fordi VI har funnet ut hva som fungerer for OSS og VÅRT samliv/familie.
      “Mor kan jo sove på dagen”. Nei, det er ikke alle som FÅR til å sove når man MÅ på dagen. Både fordi man faktisk ikke klarer samme hvor trøtt man er, men også fordi man da ikke får sove på kvelden igjen. Jeg er en sånn person, jeg sliter mye med søvn. Min man sliter absolutt ikke. 😉
      Og til deg som skrev at mødre våkner lettere av barn som skriker; Når jeg matet på natta våknet jeg LETT av ungene. Når han tok over nattevåkne unger sover jeg faktisk gjennom de fleste av lydene, fordi jeg vet at han våkner. Greia er nok at mange (ikke alle!) mødre våkner, fordi mannfolka ikke gjør det, fordi de ikke må. 😉
      Bra innlegg Marthe! 😀

    52. Jeg er i permisjon nå med min minste, og nyter virkelig tiden sammen med han. I vårt hjem så er det jeg som står opp om natten da mannen min drar tidlig på jobb. Mye av dagen går på alt av husarbeid og pass av minstemann som krever sitt. Nå er jeg svært heldig da sønnen min er utrolig rolig hvilket har ført til at jeg får unna mye i løpet av dagen. Når far kommer hjem så er gjerne alt unnagjort og han slapper av resten av kvelden ( bidrar med bleieskift, Men ikke med husarbeid). Når helgen kommer så bidrar han med husarbeid og står opp tidlig med minstemann slik at jeg får sovet lenger. Dette er jeg takknemlig for, men jeg må være ærlig at han forventer ofte samleie, noe jeg ikke har særlig energi til når kvelden kommer. For selv når jeg får litt tid til meg selv så bekymrer jeg meg over minsten( skal han sove må, får han mat, blir han aktivisert av far?). Så selv om jeg får kanskje tid til meg selv så er ikke tankene derimot i pausemodus. Dette fører til at jeg blir 😩 når kvelden kommer, som igjen påvirker sexen. Håper dette kommer seg når sønnen min blir større😊

    53. Når jeg leser noen av de idiotiske kommentarene her, som overraskende nok kommer fra provoserte menn, blir jeg litt glad for at vi har egen fedrekvote i Norge. Ikke at jeg personlig er så glad for at min del er kortet så mye ned. Problemet i vårt samfunn idag er at homemaking/det å være hjemme har mistet mer og mer respekt og anerkjennelse ettersom kvinner har blitt likestilte på arbeidsmarkedet. Det er sikkert noen få menn som gjør det skikkelig bra på hjemmebane, men statistisk så er dette snakk om en brøkdel. Det å ha ansvaret hjemme er så mye mer omfattende enn en hvilken som helst 100% jobb. Min mor var hjemmeværende og jeg er sjeleglad for det idag, min far var den eneste inntektskilden for en familie på 7 tilsammen. Det har lært oss masse, begge foreldrene mine hadde enorm respekt for hverandres jobb og situasjon og vi barna lærte at forholdene på begge arenaene må fungere sammen for at en husholdning skal være grunnlaget for et godt trygt hjem som det er herlig å komme til – uansett!
      Avslutter med lenke til en video om rollen til “the homemaker” – the maker of a home, faktisk… Vel den er på indisk, men jeg er sikker på at budskapet blir forstått!

    54. ABK: Så deilig med en rolig baby! Mine jenter har også vært veldige chille og harmoniske, og da er man heldig og får gjort unna ting. Dog ikke alle som har det sånn, og da er det hyggelig med litt extra hjelp ville jeg tro;) Håper du finner litt pausemodus igjen-det fortjener du:) Klem, Marthe

    55. Zenf: Ja, overraskende mye gamledagse holdninger blandt gutta ute og går akkurat her på kommentarfeltet, men heldigvis er de aller fleste menn og pappaer jeg kjenner, kjempeflinke til å bidra på hjemmebane! Og dét først og fremst fordi de har lyst selv til å tilbringe mest mulig tid med barna, og ikke fordi de må, så forhåpentligvis kommer de “tunggrodde” etter etterhvert;) Klem, Marthe

    56. Elin:
      Denne Elin er enten mann eller så har han ikke barn selv :-DD
      En barselpermisjon kan likestilles med 100% jobb, eller mer enn 100% sier nå jeg. Går man hjemme, må man lage seg frokost hvis man skal spise noe, man må handle råvarer, man må kjøre/gå til butikken med en baby, om ikke man er så heldig at partneren gjør alt handlinga for huset. Så må man ta oppvasken etter frokosten, og alle andre måltider en eller annen gang, selvom den godt kan stå, så kan den nemlig ikke stå mange dager!!
      Er du på jobb: er det bare å feks kjøpe seg noe i kantina. De fleste arbeidsplasser har har kantiner med det aller nødvendigste og greie priser! Du kan til og med få spise i fred og ro uten en unge som vil ammes akkurat når du setter deg ned for å spise.
      Småbarn dør ikke av møkk, men om bakterier får yngle fritt og lenge nok i oppgulpede klær/skitne tåteflasker osv osv, så kan det bli passe helsefarlig og ja, folk har dødd av det!
      Selv klesvask skal sorteres, henges opp, og legges på plass, selv om man dropper brettinga. Er ikke bare å skru på noen knapper med alt sammen!
      Igjen dette med å sove på dagen som mange tror funker så lett: NEI! noen nyfødte sover i maks 20-30 min, og det er så lang tid jeg trengte for å falle i søvn!!
      Hva folk gjorde før i tiden er uaktuelt, for før i tiden gjorde man også mye annet rart som man heldigvis ikke gjør idag… gi ungene whisky så de sov bedre feks. Ingen bilstoler var påkrevd, bare å slenge vognbagen inn bak i bilen eller på fanget!! Tror den diskusjonen kan vi droppe..
      Hvis dette forteller deg at kvinner virker pinglete (dette må være en mann! :-D) da må du bare være på bærtur..
      Og gutten min: hvis du ikke vil ha en lege som er trøtt, så får du holde deg langt unna alle sykehus på kveld/helger: Den legen din har mest sannsynlig hatt en vakt på over 24 timer og du får bare være prisgitt at hun gir deg optimal behandling. Klarer man å oppdra fullstendig flotte barn, kjøre hele hjemmekarusellen med manko på søvn, er jeg sikker på at lege og sjåførjobben går fint (dog er det noen bestemmelser om hvilteid som gjelder i enkelte yrker!)
      Dessuten må du bare være mann, bare menn snakker så merkelig om skyggen fra en tett vippekant som hun sikkert har fått av extensions (ikke sant Marthe?) og kaller det for mørk, tynn kant…lol!

    57. Til han Dan over: herregud en sånn mann som deg hadde ikke trengt å stå opp om natten idet hele tatt. Gjør du alt det der etter jobb, så er du fantastisk, du burde få sove uforstyrret (sånn ca) og når du vil og hadde du vært min så hadde det garantert blitt kos på deg, så ofte som praktisk mulig, så det håper jeg du får ;-DD hahaa!

    58. Noen mødre er så uheldige å ha et barns som sover toppen tre timer i strekk. Har en mann som ikke jobber, men fremdeles ikke gjør en dritt hjemme. Ikke tar seg av barn og ikke gjør husarbeid. På natt eller dag. Og mor har jobbet gjennom svangerskap for å fortjene de pengene de har i permisjon og for å kunne være hjemme med barnet uten å måtte støtte seg på en mann! Far derimot har ikke jobbet for pengene sine. Slikt får deg til å sette mer pris på den hjelpen du faktisk får, samme om det er barnefar eller en ny mann i livet deres.
      Prøv å vri den til mannens fordeler!

    59. Flott innlegg, det jeg tror er essensen er å se ting fra begges perspektiv, hjelpe til når det trengs, om det er på natten eller husarbeid er irrelevant. Det gjelder begge kjønn. Også må man si ifra når man trenger hjelp. Det har vært viktigst for oss i alle fall. “god ungdomssøvn” gir du avkall på når du får barn. Hilsen 4-barnsfar.

    60. Til Ulla: jeg har ei datter som de første 8 mnd måtte trilles på alle dupper for å sove og som skulle ligge oppå brystet om natta slik at man faktisk satt og sov de første 3 mnd. Dette er ikke et enestående tilfelle. Kan du da fortelle meg hvordan jeg skulle slengt meg ned på sofaen og sovet mens hun sov når jeg trillet nabolaget rundt i 8 mnd?! Ikke alle har en baby du kan legge i fra deg sover i 3t el natta igjennom, og ikke alle kan læres til dette, man må bare ta tiden til hjelp.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg