LAST SUMMER SUNDAY!

I går var den siste feriedagen for vår del denne sommeren, og tre uker forsvant på et blunk! Jeg har et par måneder igjen av mammapermen da, men føler tiden har gått så usakelig fort! Har hun lille allerede vært her i hele ni og en halv måned liksom?

Samtidig føles det ut som om hun alltid har vært her, som om vi alltid har kjent henne.

Og elsket henne…:)

Har ikke vært så mye blogging i sommer da, og litt usikker på om faktisk jeg klarer å poste minst ett innlegg om dagen fremover heller, fordi jeg har fremdeles altfor mye pes med en rygg, nakke og hofter som nesten ikke fixer noen ting for tiden. Alt fra bæring, løfting, brå bevegelser, twist & turns og å sitte på en feil type stol, kan slå meg ut i flere timer eller dager. Men også mye bruk av telefon og pc utløser så store muskelsmerter at jeg må basically gjøre minst mulig på den fronten også.

Eneste som hjelper godt er yoga, lett styrketrening, massasje og kiroprakti-og minst mulig stress.

Jeg var på Ullevål på tirsdag, for en ny utredning, og de gode nyhetene er at det ikke er noe som er så alvorlig at det må opereres, som et typ brudd eller prolaps eller noe i den gata, men den dårlige nyheten er det at det nettopp ikke ER noe som bare KAN opereres.

For jeg holder på å bli kokko!

Jeg må ærlig innrømme, at jeg er litt sliten nå, både fysisk og psykisk, av de smertene og påkjenningene jeg har hatt de siste 7-8 årene, med alt fra borreliose etter flåttbitt, 6 spontanaborter, flere assisterte befruktninger og prøverørsforsøk, heavy bekkenløsning under begge mine fullgåtte graviditeter, og svangerskapskvalmen som kom ved den siste der jeg kastet opp 10-20 ganger om dagen i ni måneder. I tillegg til å bygge opp en ny konseptbutikk og et eget klesmerke de siste 5 årene…

Så det eneste jeg ønsker meg nå er å være smertefri (eller hvertfall litt mindre kanskje), jobbe max og leke og herje som jeg vil med jentene mine, uten å grue meg til at dette kommer til å ødelegge de påfølgende dagene.

Jeg vil virkelig ikke klage heller, når man tenker på alle de som må leve med masse mere smerter enn det jeg gjør til daglig. Og jeg ønsker hvertfall ikke å være respektløs ovenfor de som virkelig har en alvorlig eller livstruende sykdom!!

Men alle dere andre som også lever med noe eller moderate pain-issues hver dag, om det nå er i ryggen eller magen eller hva det skulle være, tror jeg er enig med meg i at det er lov å si at det er litt psykisk terror å gå rundt med konstante smerter hele tiden. Og at man rett og slett blir litt kokko innimellom fordi man blir så sliten av det.

Det føles riktig (hvertfall ovenfor meg selv) å være såpass ærlig på at hele greia er noe herk som faktisk påvirker både jobben og familielivet til en viss grad, for det gjør faktisk situasjonen litt enklere å forholde seg til rett og slett…Ikke at ALLE jeg kjenner leser bloggen min akkurat, men det føles faktisk litt bedre av at noen vet hvordan ståa er hvertfall…At man ikke alltid må svare på de samme på spørsmålene…

"Har du hatt en fin sommer"? "Gleder du deg til å starte for fullt på jobben igjen"?

"Ja, jeg har hatt en fin sommer, men holdt på å bli sprø av at det kjennes ut som Mannen med Ljåen faktisk sitter på ryggen min! Typ HELE tiden!"

"Jeg gleder meg også til å starte for fullt på jobb igjen! Sånn egentlig hvertfall! For jeg virkelig elsker jobben min!! Men helt ærlig så gruer jeg meg mest! Fordi stress, bæring, gåing og ståing er min verste fiende, og dette er det mye av i hverdagen til en stylist, gründer og make-up artist."

Jobbmessig har jeg vært langt fra mine vanlige gir de to-tre siste årene og med en liten baby hjemme er det klart at det har vært mye bæring og løfting som ikke er ideelt i det hele tatt. Men det er liksom ikke noe alternativ å ikke å gjøre det heller, for herremin, hun er så god, og jeg hadde ikke klart å la være uansett…

Men jeg er selvfølgelig optimistisk altså, og håper og tror det blir bedre snart…Legen på Ullevål sa at slik problematikk kan gå over på alt mellom 3 måneder og 7 år, så håper virkelig jeg faller nærmere mot den første kategorien…

For å gjøre denne veien litt lettere, har jeg funnet noen tips og triks i hverdagen som hjelper litt…

Jeg leser en fin bok av den kjente regissøren Kay Pollack som handler om "Att välja glädje" som jeg finner mye inspirasjon i, jeg har lastet ned en yoga-app("Yoga Studio") og jeg trener(bøyer og tøyer, hehe) mellom 30-60 minutter nesten hver morgen, og bruker treningsappen "Abilica Circle"og hjemmetreningsutsyret til samme leverandør for lett styrketrening. Min nye obsession er å rulle på deres foamruller hver kveld, for det løser opp endel spenninger i ryggen som er suuuper digg!!

Jeg er også helt avhengig av en god kiropraktor, og mens jeg var gravid fikk jeg masse god hjelp på "Bekken og Barn", mens nå går jeg hos superkiropraktoren, Thorleif Monsen, på Røa Kiropraktorklinikk. Og når minstemann starter i barnehagen får jeg forhåpentligvis mye mere tid til å både å benytte meg av både kiropraktikk og massasje enda mere, for det hjelper veldig i akutte situasjoner!!

Nå skal jeg rett og slett ta meg en liten powernap siden hun lille alltid våkner kl.05, så må prøve sniksove litt når hun sover på dagen, men jeg håper alle har hatt en nydelig sommer og at dere alle får den høsten dere drømmer om!

Jeg ønsker meg no-pain, en liten (ny;) ferie til et varmt, varmt sted, og masse, masse kvalitetstid med venner og familie!

Ha en fantastisk fin mandag!

Klem, Marthe

Bildene er fra årets siste sommerferiedag som vi tilbrakte på Bygdøy Sjøbad, som er en av de mest barnevennlige strendene jeg vet om i Oslo.

Hat//H&M

Jacket//GinaTricot

Bathingsuit//Zara

Shades//Gucci

Siste bildet er fra snappen min som du gjerne må følge! Du finner meg som "magmaloumarthe":)

2 kommentarer
    1. Du er så sterk som takler alt dette! Vet nesten ikke hva jeg skal si… Jeg har en grunder til mann og vet hvor hardt det er, og da å legge påkroniske smerter++ er bare helt uforståelig at er mulig!
      Krysser fingrene for deg og rask bedring! Stor klem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg