EN LITT ANDERLEDES JULEFEIRING!

Jeg elsker å gi bort presanger!! Uansett om det er en bursdagsgave, vertinnegave, eller kanskje bare en "Just-Because"-oppersomhet for eksempel, så synes jeg til og med forarbeidet med å pakke inn noe hyggelig faktisk er like stas som å faktisk overrekke den.

Har venninnen din i forbifarten sagt at hun elsker peoner eller sett et plagg hun "bare døde av"? Eller har kjæresten tilfeldigvis sagt at han kunne tenkt seg å se en eller annen artist "live", så er det hyggelig å plutselig kunne overraske henne med en bukett av favorittblomstene hennes eller favorittgenseren! Uten noen annen spesiell god grunn annet enn at du vet hun blir glad. Eller hvorfor ikke trylle frem et par konsertbilletter med hans favorittartist en kveld man er litt ekstra sliten etter jobb for eksempel…

Man trenger jo absolutt ikke å gjøre dette så ofte, men innimellom er en liten oppmerksomhet det lille som skal til for å løfte den ene dagen til å bli litt ekstra spesiell for noen, eller bare litt lysere i det minste, om vintermørket har bredt seg litt for godt rundt kroppen…

Så skulle man kanskje tro at julen var min favoritthøytid sånn sett!?? Og det har det faktisk alltid vært også, men dess eldre jeg blir, og særlig etter å ha fått egne barn, kjenner jeg på en litt annen følelse.

Jeg trenger at julen skal føles mere harmonisk og rolig enn de hektiske hverdagene ellers i året. Jeg vil bare høre på julemusikk, gjøre hyggelige ting med barna både før og etter skole og barnehage, og gjerne møte venninner på kvelden eller bare sitte i armkroken til mannen og "binge-watche" en sjukt spennende serie.

Det jeg ikke trenger er å løpe rundt og stresskjøpe det jeg egentlig føler er litt meningsløse gaver til venner og familie som egentlig har alt de trenger fra før, og har mulighet til å kjøpe seg selv det de trenger for den summen vi uansett og i utgangspunktet har avtalt å bytte gaver (penger) for!

For det er akkurat slik jeg ser på julegaver! Det er faktisk bare bytting av penger. Jeg kjøper til deg, og du kjøper til meg. Mens vi tekster hverandre og sier vi er så stressa med julehandelen at vi ikke rekker å møtes før jul.

Derfor har jeg valgt at i 2017 skal jeg heller bli flinkere på å gi hverdagsoppmerksomhet til venner og familie, mens i julen i år blir det heller glissent med innpakkede gaver både FRA meg og TIL meg, under treet… De pengene jeg vanligvis ville kjøpt julegaver for, bestemte jeg meg heller for å gi til en familie som ikke ville hatt mulighet til å feire jul selv uten litt ekstra støtte. Og jeg har oppfordret de som vanligvis pleier å kjøpe til meg, om å heller støtte en god sak de selv brenner for, eller bli med å støtte den ene familien jeg selv bestemte meg for å oppsøke, istedenfor å kjøpe en gave til meg.

Jeg kom nemlig helt tilfeldigvis over en gruppe på facebook som heter "En ekstra hånd", og her dukket det opp (via en seriøs administrator) historier fra folk og familier som ikke ser noen annen mulighet enn å be om hjelp fra helt fremmede mennesker via sosiale medier…Jeg kan skjønne at dette kan føles veldig ydmykende, da det koster å blottlegge sin sårbare situasjon på denne måten. Men jeg tenker at de som går til dette skrittet, faktisk er veldig tøffe! Dette er foreldre som elsker barna sine like mye som du og jeg elsker våre, men har bare litt mindre å rutte med for å kunne gi barna sine den julen de synes de fortjener.

Så i går var jeg og besøkte en nydelig liten familie med en enslig ung mor til to små barn, som har opplevd forskjellige ting som gjør at mor ikke har mulighet til å gi barna den julen hun ønsker i år! Så handlevogna på Kiwi ble fylt opp til randen omtrent med masse julemat, pålegg, rundstykker, pepperkakedeig og mandariner blant annet. På butikken hadde de til og med et lite juletre med lys på som fikk bli med i handlekurven, og som passet perfekt skulle det vise seg, i den lille stua rett utenfor sentrum, med ingen annen form for julepynt.

Småjentene fikk boltre seg i to sekker stappfulle med veldig pent brukt arvetøy, leker, dukker og bamser fra mine egne døtre, og eldstedatteren min hadde selv plukket ut to nye julegaver på lekebutikken vi kjøpte i ekstra julegave til de to små. Mor fikk også en sekk med pent brukte klær fra min egen garderobe, en liten ekstra innpakket julegave og et busskort, så hun kan slippe å snike på bussen når hun skal levere minstemann i barnehagen hver dag. I tillegg fikk hun noen ekstra kroner til å betale nettleien, slik at hun enten kan fortsette på nettstudiene eller søke etter en ny jobb etter hun mistet den forrige til nedskjæringer.

Dette er en jente jeg egentlig kan relatere meg til som småbarnsmor til to jenter. Henne hadde egentlig ting på stell, men plutselig skjærte hele situasjonen seg for henne samtidig, med både familie, jobb og økonomi. Kriser kan skje alle familier, og som hun selv sa: "For noen år siden var det meg selv og datteren min som ga bort brukte klær til en familie som trengte det, og nå sitter vi her selv og tar i mot fremmedes hjelp om mat og klær på døren…" Men kanskje er det slik at når man gjør noe godt for andre, boomeranger det tilbake om man selv skulle trenge det en dag!?

Uansett er det alltid en glede og et stor privilegium å få bidra litt til at spesielt barn får oppleve en fin og trygg jul, og jeg håper jeg møter denne familien senere engang igjen også.

Som butikkeier og gründer tenker du sikkert at det ikke er veldig smart av meg å oppfordre til å ikke kjøpe så mye gaver til absolutt alle og enhver, og jeg har absolutt tenkt samme tanken selv må jeg innrømme, hehe! Men av og til vinner hjertet over hodet, og er det noen gang det absolutt burde være helt lov, så er det i julen!

Business tenker jeg nok på resten av året, mens akkurat julen får bli en litt hellig tid med innhold av mest kos og omtanke.

Gjerne del innlegget slik at kanskje flere melder seg inn i facegruppen "En ekstra hånd"! Noen her inne har bare behov for litt hjelp, mens noen trenger kanskje litt mere, så alle er i stand til å bidra med akkurat så mye eller lite man selv har lyst og mulighet til!

Linken til gruppen ligger HER!

God jul!

Klem,Marthe

5 kommentarer
    1. Hei Marthe!
      Så fint at du skriver litt om gruppen våres.
      Nå kanksje vi når ut til enda flere som trenger en ekstra hånd å kanskje til og med noen som og vill være med å hjelpe.
      Du har gjort en fantastisk fin innsats å håper det inspirerer mangen flere.
      Di siste ti årene har vi kun gitt hver sin gave til di små.
      Det er godt å se at det ikke bare er oss som føler på at gaver til voksne som oftest er bytting av penger. Da kan vi heller samles å hjelpe noen som ikke har noe som helst!
      Gruppen er lukket og medlemmer må godkjennes.
      https://www.facebook.com/groups/613965602144920/
      Mvh Manja Emmy Stannå Staldvik
      ” En ekstra hånd “

    2. Hei Marthe,
      Du er like nydelig inni som utenpå! Denne handlingen gir grunn til ettertanke og en skikkelig fot i bakken i den materielle førjulstiden. Tusen takk for deling av dette flotte tiltaket og ha en varm og herlig jul med din kjære og prinsessene! Klem Stein

    3. Stein Støa: Hei Stein! Så utrolig koselig tilbakemelding! Det setter jeg veldig stor pris på! Hils dine prinser og prinsesser tilbake, og håper vi sees snart igjen! Stor klem, Marthe

    4. Hei Marthe.
      Herlig historie! Du har et godt hjerte, fortsatt. Godt å se se at du har beholdt den flotte jenta jeg husker fra barndommen! Du er et fantastisk forbilde! Stå på!!
      Klæm <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg