HIMMELSK KONGEKRABBE MED AVOKADO, GRØNNKÅL OG KOKOSSAUS!

Jeg eeeeelsker alt som har med kokos, lime og koriander å gjøre, så da mannen min mekket denne retten med kongekrabbe til i kveld, døde jeg litt og kom til "Food Heaven"!

Det var så godt at jeg, etter å ha fått massevis av spørsmål fra dere på snap og insta også(magmaloumarthe), bare er nødt til å dele den, selv om jeg hadde altfor dårlig lys til å få tatt noen særlig bra bilder…

Men lover! Maten veier opp for bildene!!!

Du trenger (til 2 pers):

2 stk tykke ben av rå kongekrabbe

1/2 ts olivenolje

1/2 ts usaltet smør

0,5 ts sukker

Saften av en halv sitron

Salt

Pepper

2 avokado

Ingredienser til kokossausen( Kan halveres, men er så sjukt digg at selv spiser jeg restene som suppe etterpå, hehe):

1 ts rød karri pasta

1 ss olivenolje

1 stk hønsebuljong

1 boks kokosmelk

1 lime

Salt

Ingredienser til grønnkål og pontzusaus:

1 pakke grønnkål

Havsalt

Olivenolje

1/2 dl soyasaus

1/2 dl saft av appelsiner og lime

2 ss riseddik

1 ss sukker

1/2 rød chili

2 fedd hakket hvitløk

2 ss hakket fersk koriander

How to:

Klipp opp skallet på krabbebena og ta ut kjøttet. Stekes gyllent i smør og olje. Dryss over sukkeret, karamellisér på begge sider. Hell over sitrussaften og la væsken koke inn. Skjær opp avokadobiter på langs som garnish under krabben, og smak til med salt og pepper.

Sausen:

Fres karrien lett i olivenolje, slå i kokosmelken og rør inn buljongterningen. Kok opp og la det småkoke i ca. 5 minutter. Smak til med limesaft og salt, og skum så opp sausen med visp eller stavmixer og dryss over litt fersk koriander før servering.

Grønnkål og Pontzusaus:

Stek grønnkålen i litt olivenolje og havsalt før du heller over litt pontzusaus av ingrediensene over.

Bon Appetite, og gjerne fortell meg om du tester ut og liker oppskriften!

Klem//Marthe

6 kommentarer
    1. Så sjukt digg ut, men jeg får angst av kongekrabbe? Tror det er så vanskelig…? Klarer jeg dette da?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg