HVA ER EGENTLIG “NORMALKROPPEN”??

Denne våren og sommeren har det florert av blogginnlegg og kommentarer der man heier på “normal kroppen”. Men hva er egentlig en normal kropp? Synes jeg har lest mange innlegg og artikler i det siste fra kvinner som gjerne i utgangspunktet snakker varmt om å heie og støtte opp om hverandre, i neste øyeblikk uttaler seg eller gir uttrykk for at det mest normale, og mest aksepterte, er kun kropper med for eksempel strekkmerker eller noen kilo for mye. Mens kropper som er slankere eller mer trente enn det de selv mener er gjennomsnittet, tydeligvis nå er ansett som “unormalt” og usunne forbilder. Men er ikke de fleste kropper egentlig “normale”? Shazia Sarwar skrev i VG for en tid tilbake: “Fiktivt er kjedelig i lengden. Derfor jubler vi når en kvinne legger ut et bilde av magen sin slik den faktisk ser ut etter to barnefødsler.” Jeg synes selvfølgelig det er fantastisk at det er rom for å vise hvilken stor jobb og store endringer kvinnekroppen faktisk må gå igjennom enten det er etter graviditeter, brystfjerning eller hårtap etter kreftsykdom, eller rett og slett at vektnålen bare har krøpet litt over ønsket idealvekt, og beundrer alle kvinner som deler sine historier rundt dette. Alle kvinner vil oppleve store og små fysiske endringer på ett eller annet tidspunkt i livet, noen tidligere enn andre, som vil oppleves og takles ulikt fra kvinne til kvinne, og det er fint og naturlig å se at man ikke er alene om dette, og det føles trygt og styrker kanskje selvtillitten litt. Det er viktig med bilder som viser mangfoldet av hvor vakker damekroppen er, uansett størrelse. Men mitt problem oppstår når jeg opplever at kropper som fremstår som “perfekte” i blader og på sosiale medier da må rakkes ned på som fiktive og usunne forbilder i samme åndedrag. Det ér riktignok mye manipulering av bilder i både sosiale og vanlige medier, men jeg synes ikke kritikken av dette skal ramme jenter som er naturlig slanke eller er genuint opptatt av trening og kosthold. Det burde jo faktisk inspirere andre, men det virker heller som det irriterer…Og jeg skjønner ikke hvorfor…Jeg synes det er kjempebra at man applauderer Lena Dunham som poster undertøysbilder av seg selv, der noen vil kalle henne “normalvektig”, mens noen sikkert ville kalt henne overvektig. Det kommer an på øyet som ser, og vekt, spesielt overvekt er vi damer supersensitive på. Men det jeg ikke skjønner er at det er innafor å klappe for dette, men at det ikke virker å være like akseptert for tiden å si at man gjerne ønsker seg en litt sunnere og lettere kropp, uten at man blir tolket for å være “kroppshysterisk” og beskyldt for å sende ut “feile” signaler. Jeg tror god selvfølelse og selvaksept først og fremst kommer av at man klarer å akseptere at andre er forskjellige fra en selv, uansett om de har større eller mindre omkrets enn deg selv, er bedre eller dårligere trent, spiser sunnere hver dag eller liker å “skjeie ut”. Vi er tross alt alle mennesker som i stor grad selv kan bestemme hvordan vi ønsker å leve, uten at vi trenger å dømme alle andre som tar andre valg enn seg selv. Jeg vil påberope meg retten til å si at jeg blir inspirert av både kvinner som eventuelt måtte vise frem sine strekkmerker, ammepupper eller cellulitter, men samtidig nekter jeg å bli fratatt retten til å si at jeg også blir inspirert av veltrente kropper.

Jeg klappet for Josefine Carlsson som viste frem sin skrukkete etterfødselsmage på et bilde som gikk sin virale seiersgang for en tid tilbake, og jeg heiet på Caroline Berg Eriksen som viste frem sin flate. Begge to ytterpunkter som inspirerer meg-på hver sin måte!! Ha en ny fin uke, og la deg inspirere av akkurat det du selv ønsker å la deg inspirere av! xMx

6 kommentarer
    1. Ja! Hurra! Det samme tenkte jeg for noen dager siden, men jeg har ingen blogg å formidle det på – så takk!
      Hilsen naturlig slank

    2. Mitt intrykk er at det handler mye om at det finns en pendel som har blitt dratt veldig langt til den ene siden;modellbyråer henter jenter utenfor anoreksiklinikker. I årevis har det florerat av enormt tynne kropper i moteverden. Og det er ikke så rart; det er vakkert på sin måte.
      Problemet blir når disse kroppene vi eksponeres for så ofte, er veldig langt i ytterkanten av normalfordelingsskalaen. Mange som passer inn i dette bildet legger stolt ut bilder på seg selv,og de som ikke passer inn skammer seg og tror de er tjukke.
      Det er normalt å sammenlignende seg med andre for å forstå hvor man ligger i forhold til normale. Er jeg i Norge, er jeg en gjennomsnittlig lang jente, er jeg i Kina er jeg en höy europeer. Helt menneskelig. Så når det vi fortsetter å se er bilder av kvinner som har minst et standardavvik under gjennomsnittskroppfettet,så tenker mange at det er noe feil med dem selv. Men det er jo bildet vi har av en “normal” kropp det er noe feil på når 1 av 4 kvinner skammer seg over kroppen sin. Og skam er en veldig sterk fölelse. Det er noe mye mer enn å väre missfornöyd.
      Når det kommer bilder som trosser det vi oftest blir matet med, så kjenner mange gjennomsnittskvinner en lettelse og blir glade for at noen med samme kropp som dem minsann ikke skammer seg. Når hun blir eksponert for ENDA fler tynne kropper, så er det lett å kjenne at man blir sint ettersom man allerede har blitt eksponert for dette i mange,mange år,og det bare forsterker fölelsen av å väre unormal.
      Helt enig i at det er forferdelig at vi skriver negative ting om andres kropper, men samtidig skulle jeg önske at noen av disse kvinnene som har en kropp som går i tråd med dagens ideal kan ta til seg en smule selvkritikk og spörre seg hva man tilförer verden og menneskeligheten med å legge ut bilder på kroppen sin som skal “inspirere” andre. Vi har virkelig en million instagram- og bloggkontoer som allerede inspirerer til vektnedgang,trening og “din kropp er et konstant oppussingsprosjekt”- holdninger. Det vi trenger er inspirasjon til å väre fornöyde med oss selv som vi er. Og det betyr ikke at pendelen skal dras fullstendig i motsatt retning og at vi skal slutte å röre på oss og bli overvektige, men bare noe midt på treet. Bra nok er iblandt best.
      Og om poenget er å motvirke dagens overvektsepidemi, som en del drar fram som et kort i diskussionen, så må jeg bare peke på at forskning har vist at en ekstrem sjelden lar seg lede av en annen ekstrem. Vi veiledes av de vi identifiserer oss med og som ikke er for ulik oss selv.
      Ja,jeg er altså ikke uenig med deg. Vil bare belyse den andre siden.
      Beklager skrivefeil. Autocorrect er ikke min venn…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg