SISTE BRUNSJ GALEIE PÅ EN STUND??

Meg, Tone, Espen og Hedda!

I går var en lang, og veldig morsom dag! Var først på fashion frokost på Høyer Eger der vi fikk nydelig raw food frokost. Joinet en insta konkurranse der vi kunne vinne et kamera fra Canon, som hadde vært helt toppen siden jeg fremdeles bare blogger og tar bilder med altfor dårlig kvalitet med mobil kameraet mitt. Snappet dette bildet av wonderful shoesies fra Isabel Marant jeg ønsker meg til jul, sammen med en YSL lippie.

Har ikke hørt noe om hvem som vant, men ble ikke meg hvertfall siden jeg ikke har hørt noe, så kamera med wifi-funksjoner står fremdeles øverst på ønskelista til jul:)

Etter frokosten havnet jeg rett og slett på brunsj galeien, og det ble noen glass sprudlende med stylist venninne, Jeanette Hoff og super fotograf slash model scouter, Alexander Norheim, før jeg møtte moteblogger kompis,Espen Hilton, for flere drinks på Bølgen og Moi. Der møtte vi også vakre Tone( som faktisk er tremenningen til Magnus) og stylist girlfriend, Hedda Skoug, og vi dro sammen på lanseringen av Wolford ss15 på Qvale Galleri. Mye freshe strømper, men bildene mine derfra ble dessverre for blurry til å vise dere.

Superfine Hedda kan du følge på Fashioncherry.blogspot.com og fantastisk morsomme Espen finner du her: Espenhilton.com

Girl Crush,haha:)

Det ble fryktelig mange drinker og latterkramper i går, og jeg merker jeg må svi litt for det idag…#headache! Men det var faktisk verdt det, for hadde det fryktelig gøy:)

Jeg var faktisk litt extra tørst i går, da jeg håper det er en av de siste gangene jeg kan drikke alkohol på en stund…Jeg har alltid tenkt på at folk ofte snakker høyt om issues, problemer og utfordringer man har hatt først ETTER at ting har løst seg eller det er lenge siden det var relevant. Jeg mener det også burde være takhøyde for å snakke om vanskelige ting når man faktisk står midt i det også, so here it goes…(Hvis du synes det er kleint å lese om litt mere personlige ting, bør du stoppe å lese her;)

Jeg er super heldig som har fått en nydelig og frisk datter på 5 år, som er mitt Everything og min største kjærlighet i livet, sammen med mannen min, Magnus. Men veien til å få henne var ikke kjempe enkel, og vi fikk til slutt hjelp for å bli gravide siden jeg hadde en tilstand som heter PSO(http://nhi.no/sykdommer/kvinne/svulster-og-cyster/polycystisk-ovariesyndrom-1377.html). Jeg er heldig og har en mild form for pso, men nok til at det var vanskelig for kroppen min å bli gravid uten ekstra hjelp. I 2008 ble jeg gravid på første forsøk med assistert befruktning, men i uke 12 ble det avdekket at babyen var alvorlig syk. Og etter 5 tøffe uker med mange tårer, spørsmål og undersøkelser ble det fastslått av babyen hadde en alvorlig grad av trisomi 18(http://no.m.wikipedia.org/wiki/Edwards_syndrom) og ikke var levedyktig. Så i uke 18 måtte vi avslutte svangerskapet og jeg måtte føde en pitteliten miniatyr baby jente som fikk ligge i armene mine en liten stund før hun ble tatt hånd om av en skjønn sykesøster som skjønte at dette ikke var en helt enkel opplevelse for mannen min og meg…Det var en tung periode, men vi forsøkte å gå videre med å bli gravide igjen. Dessverre mistet vi to graviditeter til med relativt tidlige spontan aborter i uke 5 og 6, før vi endelig lyktes på fjerde forsøk der Emma Louise klamret seg fast i ni lange måneder før hun endelig kjempet seg ut til en overlykkelig mamma og pappa.

Da Emma Louise var et halvt år, ble jeg faktisk gravid “the natural way”. Men siden jeg hadde hatt alvorlige bekkenplager som gjorde at jeg måtte bruke både krykker og rullestol under svangerskapet med Louie, ble jeg sterkt anbefalt å avslutte svangerskapet av alle legene mine, om jeg ikke ville risikere å bli sittende i rullestol over veldig lang tid . Det var et fryktelig vanskelig valg, og jeg gråt i mange dager av dårlig samvittighet for at jeg hadde valgt å prioritere min egen helse foran det lille fosteret…Men jeg tror nå i ettertid at det var en klok avgjørelse, særlig siden jeg også den samme sommeren ble bitt av flott og fikk en alvorlig form for borreliose. Nå blir dette et veldig mørkt innlegg merker jeg, men livet er på ingen måte rosenrødt hele tiden, og personlig fant jeg mye trøst og støtte i å lese andres historier, om folk som hadde gått igjennom lignende ting som meg selv. Så kanskje det sitter noen der ute akkurat nå, som har opplevd noe av det samme som jeg har, og som kan lese dette innlegget og forhåpentligvis føle seg litt mindre alene…Uansett hvor mange bra folk man har rundt seg, tror jeg det er veldig normalt å føle seg litt ensom når helsen svikter og kroppen lever sitt eget liv. Men man kan faktisk finne mye styrke i å lese om eller snakke med andre som har gått igjennom de samme utfordringene som en selv.

Nå ble jeg endelig 100% symptomfri julen 2010, etter 1,5 år med lammelser, utmattelse og sterke anfall,- og jeg har virkelig nytt hvert eneste friske sekund siden.

I fjor fikk jeg også beskjed om at jeg etter å ha gått ned en del i vekt, ikke har pso lenger. Så i praksis burde jeg kunne bli gravid uten noen form for lege assistanse, noe jeg også ble i mars i fjor. Jeg var hele tiden livredd for å miste babyen det første trimesteret, men alt så bra ut på alle ultralydene hele vegen…Inntil uke 12… På tre måneders ultralyden viste det seg at bebissen hadde sluttet å utvikle seg og at hjertet hadde sluttet å slå…Jeg og mannen min ble naturligvis helt knust igjen. Akkurat på den tiden fikk også min mor beskjed om at hun hadde fått kreft, så det ble en mye tøffere sommer og høst enn man kunne ha ønsket seg. I tillegg til at vi hadde mistet babyen, fikk jeg alvorlige blødnings komplikasjoner når jeg måtte abortere, så det ble et dramatisk døgn med ambulanse, blålys og sykehus, før de fikk kontroll på situasjonen. På ett tidspunkt hadde jeg visst 8 % i blodprosent, mener jeg å huske, som var akkurat på grensen til at jeg heldigvis slapp blodoverføring. Etter denne opplevelsen har ikke kroppen min klart å bli gravid igjen, så nå er vi midt inne i en spennende prøverørsperiode, og i morgen skal de hente ut egg. Om befruktningen blir vellykket, settes de inn igjen på mandag, før to nye nervepirrende uker venter før vi vet om Emma Lou endelig kan bli storesøster og vi kan ønske et nytt familiemedlem velkommen i løpet av 2015. Folk er ofte veldig hemmelighetsfulle rundt prøverørs forsøk, og egentlig graviditeter generelt. De fleste pleier ikke å si noe før det har gått tre måneder, og man kan føle seg mer sikker på at det ikke går galt. Men jeg føler jeg har gått igjennom så mye, og så mange ganger, at jeg nesten er litt nummen og følelsesløs rundt temaet. Jeg er så vant til skuffelser og sorg, at jeg vil bli flinkere til å leve i nuet. Leve mere åpent og ærlig, enn å holde tilbake i et forsøk på å beskytte meg selv. Jeg tror det er mer å hente på tørre være litt “out there” enn å trenge meg inn i en beskyttelsesboble, for livet finner en uansett hvor man gjemmer seg, så jeg vil velge å leve og ta avgjørelser som gjør meg lykkelig, heller enn å tenke på hva som er “normalt” å si og gjøre. Så kommer det kanskje en baby til slutt også…om det er meant to be…Og skulle det ikke skje, kan jeg fremdeles føle meg som verdens heldigste mamma til Emma Lou-og i tillegg er jeg helt frisk, som står på toppen av lykke- og takknemlighets lista mi. I tillegg er min mor også nå erklært kreftfri, så nå håper jeg hele familien min kan gå noen veldig fine, og om jeg skal være helt ærlig, vefortjente år imøte…Det ønsker jeg virkelig for deg og dine også!

Ha en fortsatt nydelig dag, og gjerne si høyt til deg selv noe du er ekstra takknemlig for i dag, og kryss fingrene for meg i morgen;)

Klem fra en litt mer enn normalt personlig Marthe

88 kommentarer
    1. For en reise! Ingen tvil om at du er sterk og tøff! Ønsker dere masse lykke til alle tre! Virkelig!! Ikke gi opp✨

    2. Herlig med åpenhet, Marthe. Tvitvi for at dere lykkes og får et flott barn til. Det er fortjent. 💕

    3. Oioi, du har jammen fått din kvote med nedturer! Jeg skal krysse alt for at dette går bra! For noen spennende uker dere har foran dere..
      All mulig lykke til!!

    4. Sterk lesning Marte men vær stolt over deg selv. Har jo selv pso og vært igjennom prøverør og hormoner i
      5 år før Louise kom. Som deg har jeg valgt å være åpen om dette.
      Har jo ikke i nærheten hatt det som deg med komplikasjoner .
      Men for en prosess fra helvete det var i 5 år! Så tøft og bra!!! Vær stolt

    5. Sterkt og viktig innlegg. Tror du har alt å vinne på å være åpen. Det gjør det lettere både for deg selv og de rundt deg som er glad i deg.
      Ønsker deg alt godt, lykke til videre.

    6. En sterk historie å lese om “gamle kjente”, og slekt i periferien <3 Men du er helt fantastisk modig som deler dette med dine lesere! Vær stolt av hva du har oppnådd til nå, og husk at det er så utrolig mange "her ute" som ønsker å gjøre akkurat som du - dele sin historie for å oppnå fred med seg selv og litt mer forståelse... Heier på deg flere dager enn i morgen, og håper du om litt tid kan se tilbake på en prøveperiode, med kaffekoppen hvilende oppå struttmage 😉 Riktig lykke til med alt fremover, og ta med en varm hilsen til din mor fra meg. Klem fra Anja

    7. Så sterkt, flott og modig av deg å dele! (Jeg pleier veldig sjelden å kommentere på blogger, men denne gangen måtte jeg bare gjøre et unntak!) masse lykke til fremover og varme klemmer!

    8. dette var sterk lesing!!! trillet noen tårer. jeg kan kjenne meg igjen i deler av historien men min er ikke så lang som din, i can only imagine<3 man blir så himla takknemlig for det barnet man har fått og jeg skal krysse fingre og tær og tenke masse på deg, og håpe at det sitter denne gangen<3 takk for ærlighet, kjenner meg igjen i den beskyttelsesbobla og synes det er fantastisk at du viser så mye åpenhet<3 god klem fra en sentimental tidligere spalt pr arbeider:)

    9. Tøff historie. Kjenner meg litt igjen.
      Selv om vi etter år med prøving og flere aborter fikk vår lille Klara. Helt perfekt men med er skjeldentsyndrom. Alt blir ikke som planlagt alltid, men jagguer livet fint alikevell.
      Lykke til.

    10. Du er tøff og sterk! Veldig godt å kunne lese om noe annet enn perfectness hele tiden slik som i enkelte andre blogger, ikke lett å være liten jente og vokse opp til slike krav. Krysser fingre og tær for dere i morgen <3

    11. Håper det går som dere ønsker denne gangen og at du og familien din får mange gode år fremover med lykke, kjærlighet og glede. Stor klem og applaus for at du er så åpen om et så sårt og vanskelig tema.

    12. 🙂 ja fått en nydelig gutt som nå er 6 mnd og nyter hvert sekund, veldig takknemlig og vel viten om at det ikke er noen selvfølge;) <3

    13. wow, du må være den tøffeste personen jeg kjenner! Husker du sa du hadde mistet. Jeg kjente meg igjen i det, syntes det var kjempetungt selv og følte så med deg, men ante ikke at det lå så mye mer historie bak. Supertøff som deler! Ønsker dere alt av hell og lykke i ukene som kommer og håper du har gode nyheter å dele neste gang jeg ser deg! Varm klem, Solveig

    14. Solveig: Så hyggelig, Solveg! Mange som opplever dette, men tror det er vanskelig tema å snakke om! Så fint at man kan dele litt erfaringer:) Sees snart:) klem,Marthe

    15. Fantastisk innlegg! Elsker at du viser en annen side av deg, men også at du ved dette innlegget åpner opp og forhåpentligvis fjerner en stor del av den skammen det av en eller annen grunn er knyttet til dette emnet. Heier på det lille embryoet 🙂 stå på, M! Du er vidunderlig!!

    16. Tommel opp for deg og dette innlegget! 🙂 Flott at noen tør å vise at livet er mer enn det som synes på overflaten. Vi har alle våre sorger og utfordringer (noen flere enn andre), og egentlig burde det være helt naturlig å snakk om – mer naturlig enn å late som alt er så fint og flott hele tiden.
      Ønsker deg hell og lykke fremover, og håper du får det du ønsker deg! Hilsen ettbarnsmor som ikke kommer til å få flere, men som er uendelig glad for den ene. <3

    17. Fantastisk er du, som deler! Begynte å følge deg etter å ha handlet i butikken din med veldig hyggelig hjelp fra deg. Fantastisk hva du har fått til og det til tross alle nedturene! Venter selv på at de første 12ukene skal “gå” og krysser fingrene for at det vil klaffe for deg i tiden som kommer! Lykke til!

    18. Wow!!For en historie!!Noen får liksom alt i perioder og nå fortjener du jammen medgang resten av ditt liv!!!Hurra for sterke, suksessrike jenter som tør å vise sårbarhet!!!Jeg skal ihvertfall krysse det som finnes for at det skal gå bra med det spennende prosjektet deres!!:)

    19. Nina: Tusen takk for fine ord! Setter innmari stor pris på alle tilbakemeldingene, og vi er mange som har sittet i den samme båten, så fint om det kan bli litt mer åpenhet rundt dette temaet:)

    20. Aina: Tusen Tusen Takk!!Medgang settes veldig mye mer pris på når man har opplevd mange nedturer, så på en måte trenger man det også for å få en balanse i livet. Men jeg er veldig klar for noen oppturer nå,hehe;)

    21. Vakre, sterke deg! Dette var tøff lesning. Du har gått gjennom ufattelig mye vondt og vanskelig på få år! Jeg synes det er fint at du deler, for ja det er ofte godt å både gi og få trøst. For det er sant som du sier, vi deler for lite – og veldig ofte etterpå. Jeg har også strevd veldig med å få mine jenter, og med minstejentene min måtte vi gå gjennom både et avbrutt svangerskap og 7 ivf/icsi-forsøk før vi fikk henne. Jeg blogget mye gjennom disse årene, men turde/orket ikke å dele før helt på slutten da jeg åpnet døren litt på gløtt. Støtten jeg fikk og alle de andre som fant trøst i min historie gjorde det verd det. Håper du også kjenner all varmen og de gode tankene du får nå. Jeg heier med hele mitt hjerte! <3

    22. Hej M
      Så utrolig godt skrevet.. Håber det lykkes for jer:-)
      Selv venter jeg tvillinger nu i en alder af 37 og glæder mig meget til at de små skal komme til verden. Livet er ikke altid en dans på roser.. Men en god egenskap er å tenke positiv og se fremad præcis som du gør.
      Ønsker deg alt lykke til Maria

    23. Sterk historie Marthe! Krysser fingre for deg i dag, og ønsker masse lykke til! Stor klem fra meg! <3 🙂

    24. Du er kjempemodig Marthe som gir en del av ditt private liv til leserne på den måten. Det er utrolig tøft gjort, og du har helt rett. Mye av slike utfordringer er vi kanskje alt for privat om, og tror det er mye som har skjedd med personer vi omgås med daglig som vi ikke vet noe om. Hadde det vært letter å dele, ville vi kanskje også ha vært bedre på “hverdagsomsorg” som jeg tror sitter langt inne hos mange inkludert meg selv. Nå får du iallefall en god klem fra meg, og masse lykke til med nye baby forsøk!! Er helt sikker på at det ordner seg, og gode ønsker fremover. PS; enda en god grunn til å følge bloggen din videre, slik innlegg betyr en del mer enn bare fashion og styling….

    25. Hei! Er i samme situasjon som deg og ville bare takke deg for din åpenhet. Og ønsker deg masse lykke til. Håper det blir en spire som klorer seg fast i 9 Mnd. Det er vondt å prøve og prøve. Men aldri komme i mål. Krysser fingrene for deg 😉
      Hilsen ufrivillig barnløs25 🙂

    26. Hei!
      Vil først og fremst si, tusen takk for din åpenhet.<3 Det er helt klart et sårt tema, men det er noe vi kvinner bør kunne snakke om. Min mann og jeg mistet vår lille i 11 uke for nå 6 uker siden. En tung opplevelse å gå igjennom da man føler seg som mamma fra den prøven er positiv. Er nå 4+3 på vei igjen og krysser alt jeg har for at det denne gangen skal gå bra, og jeg krysser like mye for at det ordner seg for dere!
      Stå på, du virker som en tøff dame! Jeg heier på deg!

    27. Tusen takk for at du ville dele historien din! Utrolig tøft gjort av deg. Ønsker deg og dine det beste i tiden fremover. ❤️

    28. Hei.
      Flott at du er så åpen om temaet. Det er trist å lese om all motgangen dere har hatt. Jeg selv har opplevd noe av det samme som deg, men i motsetning til deg er jeg heldig og blir lett gravid. Jeg fikk første jente uten noen form for komplikasjoner. Da vi startet prøvingen med nr to, hadde jeg 4 spotan aborter , eller såkalt missed abortion . Etter dette fikk vi datter nr to, fem år etter førstemann. Vi ønsket enda et barn, og startet igjen på nytt å prøve. Nok fire spotan aborter/missed abortion før lillebror kom etter nye 5 år. Det var tøft, men vi satte veldig pris på barnet/barna vi allerede hadde. De var en god trøst. Nå i ettertid er alt det vonde glemt. Masse lykke til videre, og ikke gi opp. 🙂 klem Torill

    29. Takk for at du deler, står på terskelen til å innlede første ivf prosess etter mange måneder med frustrasjon. Det er både rart, sårt og litt ensomt selvom man er to inne i boblen. Du er tøff!!

    30. Vil bare fortelle deg at du er veldig sterk, og at det er inspirerende å se alt du har oppnådd og fått til, til tross for alt. Jeg krysser alt jeg har for at ting skal gå den rette veien for dere 🙂 <3 stor klem fra meg

    31. Så godt når man kan være åpen om det, og se at det skjer med flere enn en selv.. håper alt vil gå bra for dere denne gang!
      Selv har vi akkuratt mistet vår baby 12+4 i første graviditet, veldig trist og vanskelig å komme igjennom men hjelper godt å være åpen om det! Nå får vi vente en liten stund før vi prøver på nytt 🙂

    32. Kjære Marthe! Takk for at du deler. Jeg ønsker deg masse lykke til og håper at det ordner seg for dere! Det å streve med å få barn er det vondeste jeg har vært i gjennom. Jeg føler meg veldig heldig som til slutt fikk min fine sønn. Krysser fingrene for dere! Stor klem

    33. Hei! Kom over dette innlegget og må virkelig berømme deg for fantastisk åpenhet. Jeg har samme diagnose og har noen av de samme utfordringene; derfor lurer jeg på om du kjenner at det å gå ned i vekt hjalp deg + noen gode tips om hvordan du gikk frem ift det? Det er jo som kjent litt utfordrende med denne diagnosen 😉 forstår om du ikke vil svare på forum (men tok en sjans). Masse lykke til videre og takk igjen for et flott og modig innlegg! Stor klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg