TULLETE AMMEPOLITI!!

Da jeg fikk min første datter for 6 år siden, hadde jeg veldig lite melk helt fra starten av, og mistet den helt etter bare et par måneder. Jeg har ikke hatt nok denne gangen heller, og har derfor måtte jobbe beinhardt (etter eget ønske) for å stimulere melkeproduksjonen og dermed øke sjansene for å amme lengst mulig. Så “tusen” ganger om dagen i fire uker har jeg først ammet til puppene nesten har fallt av, hehe, før hun har fått en flaske med morsmelkerstatning i tillegg. Etter det har jeg pumpet igjen for å stimulere produksjonen. Det er super tidskrevende, men jeg synes absolutt det er verdt det OM det funker. Men jeg merker at det ikke er snakk om noen overflod enda akkurat, så jeg har slått meg til ro med at vi må gi opp “prosjekt fullamming” og faktisk fortsette med å gi henne flaske i tillegg. Jeg vet det er mange andre som sliter med ammingen også, være seg mangel på melk, brystbetennelser eller såre brystvorter, og jeg har lest om utallige mødre som føler seg “mislykket” eller får dårlig samvittighet når man “ikke får det til”. Jeg tenker at “ammepolitiet” har lagt et unødvendig og tullete press på mødre og forholdet mange av oss har til amming. Jeg skjønner at brystmelk er å foretrekke om man har muligheten til det, men alt vi kan gjøre er å prøve så godt vi kan, og går det ikke så går det ikke. Og det bør vi kunne få aksept for!Jeg synes ikke man som nybakt mor med alt det fører med seg av crazy hormoner, nattevåking og bleieskift skal føle ekstra press rundt ammingen i tillegg!! Jeg har hørt mange venninner som har grått av smerte hver gang barnet blir lagt til brystvorten, eller havnet på legevakten med 40 i feber og brystbetennelser som visstnok er så vonde at et realt ballespark hadde vært å foretrekke, men allikevel føler seg presset til å amme til tross for smertene. Det er ikke greit altså, med mindre man føler man har gjort det valget 100% selv, og ikke er blitt påvirket av andre. Så om du er én av de som sitter og gruer deg til neste ammeøkt: all ære til deg for at du har holdt ut, men nok er nok, du kan med verdens beste samvittighet finne frem flasken spør du meg. Det gjør deg absolutt ikke til en dårligere mor, men faktisk en ansvarlig en, som sørger for BÅDE barnets og deg selv sitt beste! For hva er vel bedre enn en glad og mett baby OG en smertefri løsning på ammeproblemet for mor, som kan gi henne mer overskudd til å nyte barseltiden enda mere??:) Klem, Marthe

Vil forresten anbefale den elektriske brystpumpen fra Philips Avent, om du er midt i en “pumpe-prosess”;) Har hvertfall gjort jobben mye enklere for meg denne gang, enn sist da jeg drev å styrte med manuelle brystpumper som ikke funket optimalt for meg hvertfall!

17 kommentarer
    1. Jeg er veldig enig med deg, det er et altfor stort press på ammingen. Særlig med førstefødte er man usikker på alt, og det hjelper ikke på at man føler seg som verdens verste mamma hvis man ikke klarer å amme nok/ikke får det til og så videre. Man gjør så godt man kan!
      Jeg har etter mye problemer delammet mine tre til de var rundt syv-åtte måneder, men jeg forstår godt hvis man gir opp. Det er et slit når man må jobbe for å få det til absolutt hele tiden

    2. Topp at du tar opp temaet!! Og dette gjelder nok maaaaaaange!
      Jeg selv måtte slutte tidlig å amme for jeg måtte tilbake på medisiner for å stagge min chrons. Når jeg fortalte det så var det liksom akseptert, men fikk noen hevede øyenbryn både her og der før jeg eventuelt valgte å fortelle hvorfor jeg ikke ammet.
      Liker at du setter ting i søkelyset jeg Marthe!! 🙂
      Lykke til videre!!
      Klem

    3. Ja, det er jammen dobbelt opp når man har tvillinger. Særlig siden jeg aldri fikk til dobbeltamming. Følte at jeg ikke gjorde annet enn å amme en periode :p

    4. TUSEN TAKK!! for at du tar opp dette “tabu” temaet om amming eller flaskemating.
      Med første mann satt eg å grein av smerter i to veker før eg bestemte meg å gå over til flaskemating. Som nybakt mor var ikkje såre brystvorter, brystbetennelse og melkemangel noke eg hadde forventet å måtte gå igjen, men når vi endelig begynte med flaske kom ein kverdag som var enklere for både mor, far og baby. På sjukehuset vart eg møtt med ein vegg av ammepolitiet, fekk aldri høyre om eit anna alternativ enn å fullamme. Men no når nummer 2 kom for mindre enn ei veke sidan, tok eg eit klart valg på sjukehuset og var knall hard på at eg vil IKKJE amme, og forlangte Mme frå dag 1. Det bør og skal ikkje vere eit nederlag for mødre om dei ikkje kan/vil amme, og til pokker med ammepolitiet! Vi lever no i 2015 🙂

    5. Hei Marthe!
      Supert innlegg, både modig og viktig! Det ER et svært aktivt ammepoliti der ute, og de er det ikke alltid så hyggelig å møte på…
      Jeg har selv en liten baby på knappe 2 mnd, og hadde et stort ønske om å kunne fullamme ham. Til tross for å ha prøvd ALT av triks og hjelpemidler har jeg hatt lav melkeproduksjon med begge barna. Og med det første var det en stor sorg å måtte ty til flaske etterhvert, i tillegg til ammingen. Med nr 2 var jeg godt forberedt, og derfor var det lettere denne gangen å innse at jeg hadde gjort alt jeg kunne. Ammet og pumpet en stund, men ga meg da det etterhvert kun kom noen få dråper. Nå velger jeg å fokusere på alle fordelene det er ved å kunne gi flaske i stedet, fleksibiliteten det gir meg, og kosen det gir andre å også kunne få mate den lille. I tillegg kan jeg lettere ‘frigjøres’ til å følge opp storesøster, og det er en god følelse. Topper det hele med å.kose meg med et lite glass vin i ny og ne, med god samvittighet, for det har jeg virkelig savnet..! Masse lykke til fremover, og kos deg med baby og permisjon! 😃

    6. Tusen takk for at du tar opp dette temaet. Virkelig! Tenk at dette skal være tabu, det er en syk verden vi lever i.
      Jeg ammet gutten min i 8(!) måneder til tross for at det var en kamp fra første til siste dag. Var det ikke blødende og infiserte brystvorter, så var det brystbetennelse eller tette melkeganger eller for mye melk eller for lite melk eller – jeg kunne fortsatt i det uendelige – men likevel tok det 8 mnd før jeg innså at det beste for oss begge var å gå over til MME. Først nå ser jeg hvor galskap det var og først nå ser jeg hvor bra alternativet er. Amming er mye, men ikke ALT. Og det du skriver om å være en ansvarlig mor, det traff meg innerst i sjela. Å være en god mor handler like mye om å kunne ta valget om at nok er nok, som å holde ut i månedsvis og la det gå utover både mors helse, familieliv og samliv. Jeg ville ikke vært for uten disse 8 mnd med amming og er stolt over innsatsen min, selv om jeg ALDRI hadde gjort dette igjen. Neste gang går jeg inn i amme-kampen med en annen innstilling: å prøve sitt beste er godt nok, man trenger ikke å ødelegge seg selv mer enn nødvendig. Ikke amming for enhver pris, rett og slett. For min del førte bla amme-kampen til at jeg fikk fødselsdepresjon (oisann! dette blir som å banne i kirka – det er da ikke mulig!!), så da kan man si det man vil om at amming er det beste. Hver enkelt mor vet hva som er det beste for henne og barnet sitt, så til h…… med alle de som prøver å få oss til å tro noe annet!!!!
      Lykke til fremover, kos deg ihjel med Olivia og resten av den fine familien din!! NYT tiden for alt den er verdt, på den måten som er best for akkurat dere.
      Stor klem fra Ålesund <3

    7. Så flott at du tar opp temaet! Jeg har vært heldig å fullammet min lille Magnus i snart tre måneder. Men etter en veiing på helsestasjonen hadde han gått opp litt lite. Da var løsningen en flaske tillegg på kvelden før leggetid og det har gjort susen! Så gjerne litt flaske spør du meg 🙂 jeg hadde valget mellom å bruke erstatning eller å stå opp om natten og pumpe og lagre til neste kveld og det valget var enkelt; med en gutt som sover hele natta velger jeg heller en uthvilt mamma med erstatning! 🙂

    8. Er du sponset av Avent? I så fall er det ryddig om du opplyser om det.
      Det er fint med et visst ammepress, da amming definitivt er det beste for barna. Men det skal være lov å gi seg, og ty til reserveløsningen, når man virkelig har gjort en innsats uten å lykkes.

    9. Kaja: Nei,jeg er ikke sponset av Avent, har kjøpt mine Avent produkter på Apoteket selv. Men har vært på en lunsj i regi av de, det har dog ikke noe med disse produktene å gjøre-da hadde jeg isåfall skrevet at de var sponset. Jeg er uenig med deg ang.ammepress, og synes voksne mennesker må få lov til å ta egne voksne valg på vegne av seg selv og sin familie. De fleste ønsker jo å amme, og gjør sitt beste, så jeg irriterer meg kraftig over at andre skal legge press på nybakte mødre som har mer enn nok å forholde seg til i en sårbar situasjon. Men det er absolutt lov å være uenig;) Klem, Marthe

    10. Vibeke: Viktig som du sier å snu det til å heller fokusere på det positive, og fleksibilitet, mere tid til det andre barnet OG et lite glass vin i ny og ned er definitivt en hyggelig konsekvens:):) Klem, Marthe

    11. Marianne: Happy mama=Happy baby er ett av mine favoritt uttrykk! Litt som når flyvertinnene viser flysikkerhetsreglene m, og nøye understreker at voksne må sette på oksygenmasken på seg selv først, slik at man er i stand til å hjelpe de små!!:):) Klem,M

    12. Hyll hyll! Jeg blir så provosert av de rynkede nesene, de lange blikkene på flaska og den litt påtatte triste tonen når jeg forteller at veslejenta får flaske at jeg flasher det med stolthet så høyt og ofte jeg bare kan. “Passe sine egne saker” er ett motto flere burde repetere for seg selv.
      Så jeg drar frem flaska og den mette, blide&fornøyde babyen min og sier med stolthet at jeg prøvde, men det funka ikke. Og DET er vi veldig fornøyde med:)
      Hilsen nybakt mor, som deler på mateansvaret med pappaen <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg