FOTFLØRT!

Det er fryktelig lett å glemme å ta vare på føttene sine nå på vinteren, og det er jo ikke så rart så lenge man nesten ikke ser de. I vinterhalvåret er de jo stort sett pakket inn i store og varme sokker og sko hele tiden! Men bare tenk på de stakkars beina dine som bærer deg frem hver dag…Får deg opp av sengen på morningen, går med barna dine til skoler og barnehager, tar deg igjennom lange dager på jobb, gir kanskje max på trening eller om du vasker og rydder hus når du kommer hjem, og er møkk slitne før de endelig kan få hvilt seg noen stakkars få timer under dyna på natten…

Jeg merker jeg ikke er flink nok til å gi de nok kjærlighet selv. Hvertfall ikke på denne tiden av året! Mens jeg hvertfall går til fotterapeut og unner meg en skikkelig pedikyr tre til fire ganger i løpet av våren og sommeren, blir fotpleie dessverre nedprioritert når gradstokken har sunket så lavt at tærne ikke er i nærheten av å få se noe som helst sollys.

Derfor var det så utrolig digg å bli bedt på en deilig “Breakfast & Spa”-morgen på Artesia Spa på Grand Hotell på tirsdag, der vi fikk et fantastisk deilig fotbad og massasje av Gewohl sine fotterapeuter, som behandlet alle etter egne behov. Selv fikk jeg først et mykgjørende fotbad av mandel og vanilje, før bena ble smurt inn med en avkjølende og forfriskende mint balm. Og ingenting føles så godt som en skikkelig fotmassasje, som får i gang blodsirkulasjonen og på en måte restarter kroppen litt. Hvertfall er det slik jeg føler det. Maten stod Supernature for, og de freshe oppskriftene har jeg lagt ved lengre ned i innlegget.

Vi var også så heldige å få et par slippers med saueskinn og ullsokker fra Birkenstock, som jeg kommer til å bo i fremover! Har alltid vært sinnsykt kald på bena. Faktisk hadde jeg kofferten full av bikinier og ULLSOKKER(!!) da jeg og mannen min flyttet til Hawaii i 2003! Og de ble faktisk ganske så flittig brukt der også kan jeg love deg-så her i Norge er jeg hvertfall avhengig av skikkelig varme sokker og tøfler om jeg skal overleve vinteren uten å gå inn i en dyp “kuldedepresjon”-så tusen takk, Birkenstock!

Håper du også ble litt inspirert til å gi føttene dine litt ekstra “løve” og omsorg i kveld-det finnes jo et hav av gode hjemmepleie produkter også! Eller du kan booke deg inn på et spa for luxusversjonen! Uansett kan jeg love deg at både beina og selve dagen får en ekstra kick-start etter litt “fotknaing”, og hvem vil vel ikke ha dét??:) Klem, Marthe

Oppslagsbildet (som jeg tror er foten til Ida??!!??:) og bildene under er tatt under eventet av fotograf Sara Johannessen. (Siden jeg er totalt blottet for teknisk innsikt klarte jeg ikke laste ned bildene riktig, så måtte ta screenshot, så derfor er de litt kornete dessverre! MY BAD altså!)

Takk for meg, Artesia Spa!:)

(Sponset event)

Og her er oppskriftene:

KJØLESKAPSGRØT

1 porsjon

1/2 banan

1 ss Supernature erteprotein

1 1/2 ss chiafrø (Chiabia eller Urtekram)

1 ss grovhakkede mandler

1 ss revet kokos urtekram

2-3 ss store havregryn

2,5 dl mandelmelk

1/4 ts vaniljepulver

1/4 ts kardemomme

Litt raspet sitronskall + saften av 1/8 sitron

En liten dæsj havsalt

Mos bananen til den blir til en puree. Bland så med resten av ingrediensene og rør godt rundt.

Sett i kjøleskapet over natta og topp med crunchy granola eller frø og frosne bringebær.

CRUNCHY TOPPING

Kokoschips naturell

Solsikkefrø

Gresskarkjernefrø

Sesamfrø

2-3 ss honning

2 ss cocosa kokosolje

1/4 ts havsalt

Kanel

Bland alle ingrediensene og stek på 165 grader i 12 minutter midt i ovnen. Avkjøles og brukes som topping på grøten.

RÅKAKAKOKULER MED HAMP OG KAKAONIBS

Til 25 kuler

200 gram dadler (uten stein)

100 gram mandler

5-6 ss Supernature hampeprotein

3 ss Supernature råkakaopulver

3 ss Cocosa kokosolje

1 ts vaniljepulver

1/4 ts havsalt

3 toppede ss Supernature Kakaobiter

Valgfritt: én knivspiss cayennepepper

Topping: Supernature hampefrø

1. Fjern steinen på dadlene. Bløtlegg de i minst 30 minutter. Sil av vannet og ha det over i en foodprocessor.

2. Tilsett alle ingrediensene, bortsett fra kakaobitene og kjør til det blir en fast masse.

3. Tilsett kakaobitene og kna de inn.

4. Rull i hampefrø og sett kaldt til servering.

GRØNN SMOOTHIE MED ANANAS OG KORIANDER

En smoothie beholder

1/2 frossen ananas

1 frossen mango

1/2 pose bladspinat

1/2 bunt med koriander

1 stilk med sitrongress

3 cm fersk ingefær

1 liter kokosvann

Saften av 1-2 lime

5 måleskjeer Supernature Greens of kamut

1. Ha alt i en kraftig blender og kjør til det er blitt en jevn smoothie.

Håper det smaker!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg