BESTEMOR GUDRUN SINE ALLER BESTE SMÅKAKER!

I går lovte jeg dere å dele noen oppskrifter på noe av det vi bakte til Olivia's 1-års dag, blant annet et par sorter fra min kjære bestemor Gudrun sin personlige og håndskrevne koke-og bakebok. Hun er dessverre ikke fysisk iblant oss lengre, men til gjengjeld er hun fremdeles veldig sterkt til stede i hjertene våre!

Da hun døde var jeg så heldig å få beholde en av de tingene jeg knytter aller mest opp til minnet av henne, nemlig denne perlen av en oppskriftsbok hun samlet alle sine retter og bakster i.

Jeg kan fremdeles kjenne duften av takken og melet hun stekte klenning på, den varme smulten jeg måtte passe meg ekstra for når hun lagde smultringer, eller det lure, men varme smilet hennes når jeg klarte å overtale henne til å lage min barndomsfavoritt; "Karamellpinner", som også noen kaller "Colakaker" eller "Brune Pinner".

Disse karamellpinnene anbefaler jeg deg å finne oppskriften på i en forestående novemberutgave av bladet Kamille, der jeg og Olivia baker til jul. Mens i DETTE innlegget får du dog de magiske ingrediensene til SERIØST verdens beste sandkaker, som også funker som bare dét som bursdagssnacks også!

Here's The Drill:

(Og hemmeligheten bak den perfekte konsistensen og smaken er å bytte ut skoldne mandler med kokosmasse !)

1/2 kg smør

1/2 kg sukker

2 ss kokosmasse (Personlig liker jeg å ha oppi litt mer)

1 egg

Mel til passe deig

1. Smør og sukker røres hvitt

2. Ha i egg og kokos

3. Ha i mel til passe deig ( Her har jeg måttet prøve ut litt selv gjennom årene , og gjetter på at rundt 300 gram pluss minus er i nærheten av det jeg har brukt)

4. Stekes lysebrun (Enig i at dette kanskje var litt vagt, men jeg steker de på 175 grader og tar de ut litt før de blir lysebrune for da blir de heller litt seige OG crunchy enn bare crunchy!)

Når bestemor fikk venninner på besøk, pleide hun ofte å varte opp med multekrem som tilbehør til sandkakene. Selv er jeg ikke så glad i krem, men selvplukkede multer rørt i litt sukker er noe av det beste jeg vet, så en liten dæsj av det holder i massevis for min del.

Mannen min sine luftige hveteboller er så sjuuukt gode at jeg har mistenkt han for å ha unaturlige (og litt vél feminine) bakeevner!?

Helt ærlig er kanskje ikke "menn som baker" det mange av oss jenter først og fremst har forbundet med typisk manne-hot tidligere!? Hvor den hvite t-skjorta og de slitte jeansene er blitt bytta ut med et rosa forkle, konditorfarge og en kjevle liksom.

Men samtidig er det superkult at flere menn nå nettopp tør å utfordre disse gamle kjønnsrollene, der man tidligere bare har sett kona litt lutrygga inn i brødbakerovnen!

Så ingen trenger å føle seg bake-krenket her! Jeg heier på dere, gutta!!

For make no mistake, menn som er flinke til å lage MAT er skikkelig SUPER MANLY MEN altså, og der scorer hvertfall far i huset her full pott for å si det sånn, til glede for både store og små her på hjemmebane!

Men sannheten om "Bakemester'n"kom da endelig for en dag, da jeg spurte hva hemmeligheten bak disse nå beryktede bollene faktisk er, og fikk til svar at:

"Nei, altså, det er vel bare en oppskrift jeg sikkert har funnet på en eller annen matblogg da, eller bare har googlet etter typ "verdens beste boller"!!

Så nå har jeg gjort nettopp dét selv, og legger ut linken HER til Trines Matblogg som er den siden jeg har funnet ut at han refererte til.

Den siste oppskriften dere skulle få var toppingen jeg brukte på min ellers, og helt ærlig talt, mislykkede muffinbunnkake!

Men toppingen jeg fant på mylittlekitchen.no var altfor god til ikke å deles:

Husk å plukk med deg et "Kamille" i november for oppskriften på karamellpinnene da;) Anbefaler deg i hvertfall å teste ut én av bestemors kakesorter om du liker å bake, og ikke minst smake, deilig nostalgiske kakesorter!

Isåfall kan jeg se for meg en viss ydmyk og glad Bestemor Gudrun sitte på en sky med det lure og varme smilet sitt, mens hun drysser litt magisk "bakekunstpulver" fra himmelen og ned over bakverket ditt…

Og dét unner jeg dere alle.

-For bestemor var i mine øyne verdens beste til å bake!

Klem//Marthe

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg