ER MAN EN DÅRLIG MAMMA OM MAN SETTER SEG SELV FØRST NOEN GANGER??

Denne helgen har jeg vært på venninnetur til Hemsedal, og kost oss gluggers oppe i hytta til en venninne rett ved Skarsnuten med utsikt over hele bakken og dalen. Jeg tror Hemsedal er vinterfavoritten min, selv om jeg liker veldig godt både Trysil, Geilo og Norefjell også!!

Det jeg dog synes er litt rart, er at flere har tatt kontakt både på SOME eller spurt meg direkte om ikke mannen min synes det er ugreit at jeg drar på venninnetur slik at han blir alene med barna.

Og jeg skjønner ikke problemet for å være helt ærlig??

Når stiller man et slikt spørsmål når en mann/pappa gjør det samme??

Typ ALDRI!

Jeg hadde aldri akseptert å være sammen med noen som ikke unnet meg litt alene- eller venninnetid innimellom. Heldigvis er jeg sammen med en som gjør akkurat det, men jeg er alvorlig bekymret over at det virker som om mange andre menn (2018 still???) tydeligvis ikke tillater dette, siden jeg ofte føler jeg får disse spørsmålene de gangene jeg prioriterer meg selv eller venninnetid! Og det overrasker meg også, om så er tilfellet, at vi mammaer bare skal akseptere det!!??

Jeg tror alle mødre og fedre har godt av å få få litt space innimellom. Vi lever tross alt i en superhektisk hverdag, med jobb, henting og levering, rydding og matlaging og masse aktiviter som skal planlegges og gjønnomføres til enhver tid, så at man unner seg en pustepause i ny og ne tror hvertfall jeg er kjempesmart for hele familien.

Happy parents, happy babies tror jeg så inderlig på, og er mitt levemantra!

Jeg husker jeg hørte en samtale mellom Jada Pinkett Smith og hennes egen mor og datter, og Oprah tror jeg det var (søk opp på YouTube). Det intervjuet gjorde et uslettelig inntrykk på meg, og gjorde meg enda sterkere i troen at vi som kvinner må tørre å sette oss selv på prioriteringslista også.

Menn har alltid gjort det, and so can we!!

Jeg tror de fleste av oss av og til kjenner behov for å hente oss inn litt igjen noen ganger, og selvfølgelig er det mange måter man kan gjøre det på. Noen ønsker seg bare en time på sofaen med en varm tekopp og en bra netflixserie. For noen er kanskje en treningsøkt eller et frisørbesøk det som gjør susen akkurat den dagen. Og til de som er så dristige å si høyt at de ønsker seg et par dager på fjellet, så sier jeg:

JUST DO IT!!

Små pauser i hverdagen er en investering som jeg er helt sikker på påvirker resten av familien positivt også.

Og i tillegg synes jeg det er viktig å sette eksempler for døtrene mine også, slik at de også skal tørre å sette seg selv på prioriteringslisten den dagen de selv får barn. Det å ta godt vare på seg selv og vise selvomsorg, er ikke kun en ren egoistisk akt, men en familieinvestering og i mine øyne selve nøkkelen til å oppnå en god balanse i hverdagen. Og det gjelder selvfølgelig ikke bare for oss mammaer. Jeg unner virkelig hver eneste pappa det samme også selvfølgelig!

Nå er det sikkert mange som tenker at det er umulig å få til dette midt i tidsklemma, og jeg må ærlig innrømme at jeg og mannen min er kjempe heldige som har verdens snilleste besteforeldre på begge sider som alle bor like ved oss og alltid stiller opp, slik at vi faktisk får en hektisk kabal til å gå opp. Det gjør også at vi får endel kjærkommen bonustid sammen som jeg er ekstremt takknemlig for og aldri tar for gitt.

Men uavhengig av hvor mye hjelp eller ikke man har utenfra, tror jeg det uansett hjelper å bare være litt mere bevisste til og med! Å bare tenke at det faktisk ER lov å stjele til seg noen minutter med favoritt podkasten din på kvelden eller dusje noen minutter ekstra lenge på morningen, gjør kanskje at plutselig så bare gjør man det-uten å stresse eller å ha dårlig samvittighet.

Så lenge man backer og unner hverandre litt egentid (om det føles nødvendig), så skal det la seg gjøre.

Det unner jeg både deg, og resten av familien din!!

Klem//Marthe

Ps: Gjerne legg igjen en kommentar om du har noen synspunkter rundt temaet, and feel free to share om du synes dette er viktig å snakke om.

Outfit:

Nyheter som kommer til høsten på MagMaLou fra Designer Remix og Baum und Pferdgarden.

10 kommentarer
    1. Jeg syns det er superviktig å unne hverandre alenetid og jeg er veldig overrasket over at folk i det hele tatt stiller spørsmål ved det.
      For meg er det like selvfølgelig at både jeg og mannen min skal få alenetid.
      Rett etter nyttår reiste jeg en uke helt alene til Syden og det var helt fantastisk. Jeg kommer til å reise igjen hvis og når anledningen byr seg!
      Mvh Line

    2. Du ser så fresh ut i huden. Hvilken Foundationen bruker du? Prøvd alt! La mer, osv osv. Takknemlig for svar. Klem

    3. Helt enig! Kunne ikke sagt det bedre selv.
      Jeg sender mannen på fotballturer til London når han vil det, og selv reiser jeg på hytteturer, sydenturer o.l med venninner.
      Man kan ikke bare være kjæreste og mamma. Man må prioritere seg selv og venner også 🙂

    4. Alle trenger alone time 🙂 blir en bedre mamma/kone av det;) (sier jeg til meg selv;)he he
      Tenker unga har godt av litt alene pappatid…også får gubben tid til og sette mere pris på den jobben du gjør med unga når du kommer hjem og dem kan stikke ut døra 😉
      Nyyyt livet sier nå jeg!
      Klem S

    5. Kunne ikke vært mere enig! Kos deg med alenetid, det er så fortjent!
      Hilsen trebarnsmor, som gjør det samme 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg