TIL ALLE DER UTE MED LYDANGST!

Kjære Misofonere,

og alle som tok kontakt med meg etter VG-reportasjen (her) hvor jeg utleverte min noia for lyder, og da spesielt menneskeskapte lyder som kremting, hosting, spising, slafsing, plystring, pusting og snorking etc., eller repetative lyder som tikking fra en klokke.

Jeg håper og tror det finnes hjelp til oss der ute, hehe!

Som jeg har vist på instastory ble jeg kontaktet av audiografen Janne, som jobber på Hør på Byporten, og hun var veldig overbevist om at hun kunne hjelpe meg. Om så ikke bli 100% kvitt det, så hvertfall øke toleransen min betraktelig.

Første test var å undersøke hørselen min, som viste seg å være helt normal. Så fulgte hun opp med et kartleggingsskjema med mange spørsmål om hvordan jeg reagerer på ulike lyder. Og testen viste ganske tydelig at jeg har misofoni.

Forskning viser at når man har problemer med å fixe lyd er det ofte tillært, eller at man forbinder forskjellige lyder med noe angstfyllt, skummelt eller traumatiserende fra tidligere opplevelser med lyd. Så hjernen tolker så ulike lyder som veldig stressende, og man kan få både fysiske og psykiske reaksjoner som sinne, irritasjon og kvalme når de oppstår uten at vedkommende som opplever dette klarer å overstyre disse følelsene.

Første hjemmeleksen min var å sove med et pannebånd (sleep-phones) med innebygde Bluetooth-høyttalere og laste ned appen «Relief-Resound», som spiller av masse ulike typer for beroligende lyder og musikk.

Så nå har jeg sovet med dette pannebåndet på i noen  uker, og skulle egentlig sjekke effekten på en ny time i dag. Men siden jeg er syk og må utsette til neste uke, tenkte jeg at jeg skulle heller skrive litt om hvordan det oppleves.

Tanken er at jeg skal omvende hjernen min med å forbinde lyder med noe positivt. Og siden mannen min faktisk PUSTER på natten (haha🙈), og jeg alltid har sovet med ørepropper, har første hjemmelekse altså vært å sove med beroligende lyd istedenfor ørepropper. Første uka kjørte jeg full gass på volumet , livredd for å høre så mye som et lite pust. Men har klart å nedjustere det litt, slik at jeg også hører (hvertfall pittelitt!!) pusting i tillegg. Så litt fremgang er det. Samt at jeg har lagt merke til at feks reaksjonen min på noen spiselyder og barnegråt også har dempet seg noe.

Min nye hjemmeoppgave er å sette på headphones og favorittmusikken min eller podcaster e.l i enhver ubehagelig situasjon som f.eks å spise lunch eller middag hjemme eller på kontoret. Så skal vi reteste ubehagstersklene mine i hørselsboksen på nytt til uka.

Krysser alle fingre og tær (og ører!) for at dette skal funke!

Ønsker deg en deilig helg fyllt med masse fine lyder!!

klem, Marthe

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg